به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدمهدی آخوندی در نشست خبری که به مناسبت اعلام برنامه‌های هفته ملی جمعیت برگزار شد، افزود: به بهانه ۳۱ اردیبهشت ماه روز ملی جمعیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجمن جنین‌شناسی و بیولوژی تولید مثل و دانشگاه علوم پزشکی ایران دست‌اندرکار برگزاری کمپینی به نام خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری هستند.

وی افزود: در این هفته که از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، قرار است متخصصان و کارشناسان مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی درباره ابعاد مختلف جمعیت در ایران، نرخ رشد باروری، میزان ناباروری، پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ناباروری، سلامت جنسی، سلامت باروری، داشتن فرزند سالم، حفظ باروری و عواملی که باروری را تهدید می‌کند به بحث و گفتگو بنشینند.

آخوندی گفت: سایتی برای هفته خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری با عنوان www.bamaan.ir ایجاد شده است که زوج‌ها می‌توانند برای ثبت‌نام و بررسی رایگان وضعیت بارداری خود به این سایت مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از زوجین نابارور و ارائه مشاوره رایگان به زوجین نابارور و اطلاع‌رسانی در رابطه با روش‌های نوین درمان ناباروری از اولویت‌های این هفته است، افزود: با همکاری مراکز درمان ناباروری سراسر کشور به زوجین متقاضی یک جلسه مشاوره رایگان ارائه می‌شود. همچنین چنانچه برای خانم‌ها سونوگرافی و برای آقایان آزمایش آنالیز اسپرم تجویز شود، این خدمت در نوبت اول به صورت رایگان انجام خواهد شد.

رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی ایران اظهار امیدواری کرد: با همکاری رسانه‌ها و مردم، این هفته فرصتی برای افزایش آگاهی درباره باروری و جمعیت، اصلاح باورهای غلط در این باره و حمایت از زوجین نابارور باشد.

به گفته آخوندی، بررسی ابعاد مختلف عوامل باروری و وضعیت جمعیتی ایران و همچنین نرخ رشد پایین جمعیت و پیامدهای آن در جامعه، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بارداری و ... از جمله اهدافی است که در این هفته مد نظر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد زوج‌ها نابارور هستند، گفت: نگرانی و مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از ناباروری در این خانواده‌ها ایجاد می‌شود که این موضوع بر رفتار و فعالیت‌های اجتماعی آنها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی ایران ادامه داد: در ایران بیش از ۹۰ درصد ناباروری‌ها قابل درمان است و در این خصوص باید اطلاع‌رسانی انجام شود و زوجین باید بدانند که درمان در ایران نسبت به کشورهای دیگر خیلی گران نیست و امکانات فوق‌ تخصصی و آموزش‌های تخصصی را می‌طلبد که تمامی آنها در کشور ما وجود دارد به همین دلیل از لحاظ درمان در ایران نگرانی نداریم.

آخوندی با تاکید بر اینکه افزایش سن باروری و سن ازدواج در تولیدمثل تاثیرگذار است، گفت: متاسفانه حمایت‌های بیمه‌ای هنوز در درمان وجود ندارد که در این خصوص نیازمند همکاری بیمه‌ها و ورود آن به شورای عالی بیمه هستیم و برخی از سیاست‌های کشور به نفع حمایت از درمان نبوده که در این خصوص نیازمند اطلاع‌رسانی، پیشگیری و ارائه تسهیلات لازم به زوجین هستیم و انتظار داریم ۲۰ درصدی که نابارورند تحت حمایت بیشتری قرار بگیرند تا مشکلشان برطرف شود.

وی گفت: تمامی امکانات و تکنولوژی درمان ناباروری در کشور موجود است و اقداماتی که در کشورهای دیگر امکان اجرای آن نیست، در ایران وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.