به گزارش ایرنا، روزنامه رأی الیوم نوشت: تنش موجود میان دو کشور پس از سفر اخیر عبدالقادر مساهل وزیر امور اتحادیه عرب در دولت الجزایر به دمشق که مورد استقبال خود شخص بشار اسد رییس جمهور سوریه قرار گرفت، بیش از پیش افزایش یافت.
پیام روشنی که این سفر برای ریاض به همراه داشت این بود که 'آری ما نظام بشار اسد را به رسمیت می شناسیم.' این اقدام به دنبال آن صورت گرفت که عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر در دسامبر گذشته حاضر نشد عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی را به حضور بپذیرد و سفر وی فقط در انجام گفت وگو با همتای الجزایری اش رمطان لعمامره خلاصه شد.
رأی الیوم افزود: عربستان در دوره های گذشته سعی داشت تا الجزایر را به ائتلاف نظامی علیه طرحهای ایران وارد کند. الجزایر این امر را یک موضوع خصوصی و اختلاف قدیمی میان ریاض و تهران به شمار آورد که می توان آن را از راه گفت وگوی سیاسی حل وفصل کرد. همچنین الجزایر دنباله رو سیاست عدم دخالت نظامی در کشمکش ها میان کشورها با هر نتیجه و به هر دلیلی است و تنها به تلاش دیپلماتیک جهت دستیابی به راه حل های مناسب برای بحران ها اکتفا می کند و در امور داخلی کشورها دخالت نمی کند و گاهی سکوت اتخاذ می کند.
بر اساس این گزارش، الجزایر نه تنها یک کشور مهم عربی بلکه مهم ترین کشور آفریقا محسوب می شود و از استقلال سیاسی و اقتصادی برخوردار است و دارای تاریخ بزرگی است و به همین دلیل به فرمان های دیکته شده از سوی کشورها گردن نمی نهد حتی اگر آنها کشورهای برادر باشند. این همان موضوعی است که عربستان به خوبی آن را درک نمی کند.
در همین راستا الجزایر حاضر نشد حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی بشمار آورد زیرا از نگاه این کشور حزب الله را با توجه به اقداماتش علیه اسراییل اشغالگر فقط تنها می توان در چارچوب جریان های مقاوم در برابر رژیم اشغالگر قدس به شمار آورد.
اختلاف عربستان و الجزایر موضوع جدیدی نیست. روابط دو کشور سالیان متمادی است تقریبا پس از استقلال الجزایر رو به سردی گراییده است زیرا این کشور از آن زمان به بعد یک نظام پیشرو انقلابی را در پیش گرفت و هواری بومدین رییس جمهور فقید این کشور خط مشی مخالف آمریکا را در پیش گرفت در حالی که عربستان همپیمان درجه یک آمریکا در منطقه است. چه بسا همین امر باعث دور شدن دیدگاه های دو کشور از یکدیگر شد.
رأی الیوم افزود: علاوه بر همه اینها دو کشور بارها با یکدیگر اصطکاک یافتند که از جنگ اول خلیج (فارس) آغاز شد و تا نشست اخیر سران کشورهای خلیج (فارس) با رییس جمهور آمریکا در اواخر ماه گذشته میلادی که طی آن پرونده صحرای غربی (پولیساریو) برای اولین بار مطرح شد که برای الجزیره پرونده بسیار حساسی است. چه بسا گشوده شدن چنین پرونده بسیار پیچیده ای در شرایط کنونی اقدام مناسبی نبود به ویژه با توجه به اینکه اکثر کشورهای عرب در جنگ ها و بحران های بزرگی به سر می برند که به نظر نمی رسد در آینده نزدیک پایان یابند و در هم آمیختن پرونده حساس مزبور میان الجزایر و مغرب با دیگر پرونده های بسیار پیچیده مانند پرونده سوریه و لیبی اقدام صحیحی نبود زیرا جهان عرب کشمکش های بیش از این را برنمی تابد.
روزنامه مزبور ادامه داد: پرونده های مربوط به منطقه مغرب عربی ویژگی خاص خود را دارند و تصور نمی شود که آمریکا و اتحادیه اروپا و یا حتی کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) آمادگی ورود به چنین تونل تاریکی را داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.