به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری روز سه شنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تبریز، افزود: درحال حاضر رقبای تاریخی ما درمنطقه درصف دشمنان ما قرار گرفته اند و در عین حال دیوارمستحکم برخی بازیگران دشمن ما با تردیدهایی مواجه شده است که البته در عالم سیاست به ویژه در عرصه سیاست خارجی همیشه با شرایط یکسانی روبرو نیستیم.

وی اظهار کرد: تفسیر ما درباره عربستان را می توان نمونه ای از شرایط فوق دانست که در آن نباید تحلیل های ایستایی داشته باشیم زیرا که چنین تحلیل هایی نمونه حمله عراق به کویت در آن شرایط زمانی را متجلی می کند.

جابری انصاری، لغو شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را یکی از دستاوردهای درخشان برجام عنوان و اضافه کرد: این موضوع در تاریخ شورای امنیت بی نظیر بوده است که چنین قطعنامه های سنگینی علیه یک کشور بدون جنگ و یا براندازی برداشته شود.

وی، زدودن اتهام نظامی در برنامه هسته ای ایران برای امنیت بین الملل را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و گفت: غرب در سال های پس از انقلاب به ویژه در یک دهه اخیر تلاش هایی مبتنی بر ایجاد تصویر بحران از ایران داشته است ، به نحوی که حتی روسیه و چین نیز در این خصوص و برای تحریم ایران با کشورهای غربی به وحدت رسیده بودند و فضای تهدید دائمی در اظهارات مقام های قدرت های بین الملل علیه ایران موج می زد.

جابری انصاری، توسعه تجربه برجام در سطح منطقه ای و استفاده از سیاست های برد - برد را از جمله اولویت های دستگاه دیپلماسی ایران در دوران پسا تحریم عنوان کرد که با توجه به ایجاد فضای نامناسب در منطقه به دلیل تحقق برجام، برخی از کشورهای منطقه این توافق را مغایر با اهداف خود قلمداد کردند در حالیکه می توان با سیاست برد - برد تصویرسازی مجددی در منطقه ایجاد کرد.

وی ، کمک به اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی با خارج، رویکرد تقویت تصویر خارجی و عمق بخشی به احترام نظام، ایجاد بستر مناسب همکاری منطقه ای و فرا منطقه ای برای مبارزه با تروریسم و تلاش برای ممنوع سازی استفاده از سلاح های کشتار جمعی در منطقه پیرامونی را از اولویت های مهم و اصلی وزارت امور خارجه در دوران پساتحریم برشمرد.

جابری انصاری با بیان اینکه در این دوره جدید فرصت ها و چالش های ما در عرصه سیاست خارجی جابجا شده است، گفت: ما در حال حاضر در لحظات تاریخی به سر می بریم، چون این فرصت ها و چالش ها همزمان برای ما حادث شده که باید تلاش خود را معطوف به مهار چالش ها و تهدیدها و استفاده حداکثری از فرصت ها کنیم.

وی، موضوع مهم امنیت و اقتصاد را از اولویت های دیگر دستگاه دیپلماسی خارجی ایران دانست و افزود: الزامات اقتصاد مقاومتی باید در این زمینه به صورت جدی و با حساسیت زیاد مورد توجه قرار بگیرد که در پس آن جلب سرمایه گذاری های خارجی نیز محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه در منازعات سیاست خارجی عصای سحرآمیزی وجود ندارد، یادآور شد: در این عرصه مهم آن است که هدف گذاری های خود را مدون و تصمیمات درست اتخاذ کنیم تا با صرف هزینه های پایین تر ، منافع بیشتری را برای کشور تامین کنیم.

جابری انصاری ادامه داد: ما در دوران پساتحریم جبهه دوستان را زیاد و جبهه دشمنان را کمتر کرده ایم و در برخی مسایل دعوا را به عرصه سیاست داخلی آن کشورها کشانده ایم.

وی ، کنشگری در عرصه های بین الملل و سیاست خارجی را در گروی هزینه کردهای مختلف در این زمینه عنوان و اظهار کرد: باید توجه داشت که فعالیت در سیاست خارجی بدون هزینه ممکن نیست و باید پذیرفت که ورود به چنین عرصه ای بدون هزینه امکان ندارد اما اینکه چگونه هزینه کنیم تا با کمترین هزینه ها شاهد بیشترین موفقیت ها باشیم جای بحث دارد.

جابری انصاری اضافه کرد: بدون سیاست خارجی فعال امکان موفقیت در سیاست ها داخلی نیز کاهش می یابد .

وی در بخشی از سخنان خود از رویکرد صدا و سیما در پرداختن به موضوع برجام انتقاد کرد و گفت: یکی از انتقادات ما به رسانه ملی این است که اگر سیاست های اساسی در مسایل خارجی در مجاری تصمیم گیر شکل می گیرد ، چرا در رسانه ملی که نباید به یک جریان خاصی تعلق داشته باشد، مورد حمایت قرار نمی گیرد.

جابری انصاری با بیان اینکه برجام در مرحله اجرا باید مورد حمایت قرار بگیرد، افزود: البته این بدان معنی نیست که نباید هیچ انتقادی از برجام شود، بلکه ما معتقدیم مخالفت ها نباید عمدی با برخی سیاست ها صورت بگیرد، چون در مرحله اجرا نباید محل مناقشه وجود داشته باشد و رفتار خارج از این قاعده، هزینه بر خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان برای سفر کاری در تبریز به سر می برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.