به گزارش اقتصادنیوز، همزمان با اعلام محدودیت جدید تجاری کشور عراق برای ایران، این بار اعلام شده که محصولات صادراتی ایران در کشورهای دیگر هم چندان وضعیت مناسبی ندارند.


به گفته یک مقام ارشد بخش خصوصی ایران، این کشور بازارهای صادراتی خود در کشورهای عربستان و بحرین را به دلیل مرجوع شدن محصولاتش از دست داده و میزان حضور کالاهای صادراتی ایران در قطر کاهش یافته و در امارات نیز به دلیل ارزانی محصولات صادراتی ایران و یک دامپینگ ساختگی، بخشی از محصولات یا دور ریخته یا اینکه خوراک دام‌ها می‌شوند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره وضعیت صادرات میوه و سبزی به کشورهای عربی گفت: بعد از تنش‌هایی که بین ایران و عربستان و همچنین ایران و بحرین رخ داده، متأسفانه این کشورها محصولات ایرانی را نمی‌پذیرند و بخشی از محصولات ما را در همان زمان آغاز تنش‌ها، مرجوع کردند. یا رسما یک شیخ بحرینی رسما اعلام کرده بود محصولات ایرانی در بازار نباشد و جمع شود. این دو بازار بود که ما از دست دادیم. بازار سوم هم قطر است که آن هم خیلی فعال نیست. در کنار اینها کویت هم هست که بخشی از محصولات ما به آن صادر می‌شود و بخشی از محصولات ما نیز به امارات می‌رود.

او افزود: در بازار امارات نیز به دلیل صادرات بیش از اندازه، محصولات ما هیچ گاه به قیمت واقعی به فروش نمی‌رود و ما نوعی دامپینگ ساختگی برای خودمان ایجاد کرده‌ایم. ما اسفندماه در دفتر آقای خسروتاج (قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و معاون توسعه بازرگانی داخلی) این موضوع را مطرح کردیم. ایشان از ما برنامه خواست. اتحادیه هم یک برنامه تقدیم وزارت صنعت، معدن و تجارت کرده است. بخشی از این برنامه درباره بسته‌بندی بود که بحث آن مطرح شده، قرار است اجرا شود و فکر می‌کنم به‌زودی صادرات محصولات فله‌ای ممنوع شود. علاوه بر ممنوعیت فله‌بری، قرار است جلو حمل بار با لنج‌هایی را که سردخانه ندارند بگیرند و اگر لنج‌ها قرار است محصولات ایرانی را حمل کنند، حتما باید به سردخانه مجهز شوند.

نورانی همچنین درباره خبری مبنی بر این که «اکنون محموله‌های میوه و سبزی ایرانی در اسکله‌های کشورهای عربی مرجوع شده و حتی امارات که پیش از این به‌عنوان ترانزیت ایران به کشورهای عربی به‌شمار می‌رفت، به‌علت کاهش تقاضا، ثبت سفارش خود را به‌شدت کاهش داده است»، اظهار کرد: اول اینکه هیچ ثبت سفارشی برای میوه، تره بار و سبزی تا امروز برای کشورهای عربی اتفاق نیفتاده است. بیشتر امانی صادر می‌شود و این خبرها خبرهای غیرکارشناسی است.

او ادامه داد: درباره بحث دوم که گفته شده محصولات ایرانی در بنادر دیگر مرجوع می‌شود، پاسخ این است که وقتی ما در حال حاضر روابطی با بحرین یا عربستان نداریم، طبیعتا نباید به این کشورها کالا هم بفرستیم؛ یعنی قبلا هم گفته‌اند که اگر کالای ایرانی بیاید، مرجوع می‌شود. موضوع سوم درباره صادرات محصولات کشاورزی ایران به امارات این است که باید این صادرات برنامه‌ای داشته باشد که بیش از اندازه صادرات نشود تا به قیمت واقعی فروخته شود. از سوی دیگر چون محصولات کشاورزی ایران بیش از نیاز و مصرف به کشور امارات صادر می‌شود، بخش زیادی از آن را در آنجا دور می‌ریزند و بخشی از این محصولات ایرانی را به دام‌های‌شان هم می‌دهند تا بخورند. قیمت محصول ایرانی که در امارات به فروش می‌رسد، از قیمت‌های داخلی ما هم ارزان‌تر است. این مسأله یک نوع دامپینگ مصنوعی و ساختگی است که ما برای خودمان ایجاد کرده‌ایم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همچنین تأکید کرد: باید برای صادرات برنامه داشته باشیم. اگر برنامه نباشد، با توجه به وضعیت کم‌آبی که در منطقه داریم و می‌خواهیم مصرف آب را مدیریت کنیم، ما باید درست تولید کنیم، درست صادر کنیم و درست مصرف کنیم. اگر به این سه بخش توجه کنیم، ما می‌توانیم مصرف آب را هم مدیریت کنیم. اگر قرار باشد بی رویه صادر کنیم و محصول‌مان را در کشورهای دیگر دور بریزند، درست نیست.

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که به گفته رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اساسا صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای عربی ثبت سفارشی انجام نمی‌شود و همچنین با توجه به اینکه ما روابطی با بحرین یا عربستان نداریم، طبیعتا نباید به این کشورها کالا هم بفرستیم، ایانا به نقل از صدرالدین نیاورانی، عضو اتحادیه صادرکنندگان میوه و سبزی نوشت: «به‌دنبال حوادث منای حج تمتع سال گذشته در عربستان و تیره شدن روابط کشورمان با سعودی‌ها، کشورهای عربی که پیش از این مصرف‌کننده میوه و سبزی ایران بودند، اقدام به مرجوع کردن محموله‌های ایرانی می‌کنند و ماهانه ده‌ها میلیون دلار ضرر و زیان متوجه اقتصاد کشور شده است.»

این عضو اتحادیه صادرکنندگان میوه و سبزی همچنین گفته است: «اکنون محموله‌های میوه و سبزی ایرانی در اسکله‌های کشورهای عربی مرجوع شده و حتی امارات که پیش از این به‌عنوان ترانزیت ایران به کشورهای عربی به‌شمار می‌رفت، به‌علت کاهش تقاضا، ثبت سفارش خود را به‌شدت کاهش داده است. امارات متحده عربی کشوری با جمعیت دو میلیون نفری است و به‌عنوان ترانزیت برای صادرات به سایر کشورها به‌شمار می‌رود که اکنون از پذیرش محموله‌های میوه و سبزی ایرانی خودداری می‌کنند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.