به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه همکاری شرکت توانیر در زمینه‌ی کاهش تلفات انرژی و هوشمند‌سازی شبکه‌های برق کشور با شرکت کره‌ای کپکو به امضاء‌ رسید که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته شرکت کره‌ای می‌تواند حدود ۱۰ میلیارد دلار در صنعت برق ایران سرمایه‌گذاری کند.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه با شرکت کره‌ای کپکو با بیان این‌که در حال حاضر در ایران ۳۳ میلیون مشترک برق وجود دارد، اظهار کرد: براساس تفاهم‌های صورت گرفته با شرکت کره‌ای قرار است که در قالب یک برنامه مشخص نسبت به تبدیل کنتورهای هوشمند اقدام کنیم.

به گفته وی اولویت آغاز این کار برای تعویض و لوازم مشترکینی است که بیشترین مصرف برق را دارند و یا به عبارتی مشترکینی که ۳۰ کیلووات و یا بیشتر از این میزان مصرف می‌کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: در قالب این برنامه‌ریزی در نظر داریم چند پروژه پایلوت را به همراه شرکت کره‌ای به انجام برسانیم و پس از بررسی‌های همه‌جانبه این طرح را به صورت وسیع‌تر و با استفاده از فاینانس از سوی شرکت کره‌ای انجام دهیم.

فلاحتیان با بیان این‌که در سال ۲۰۱۶ میلادی در نظر داریم این پروژه‌های پایلوت را اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است که در سال ۲۰۱۷ با توجه به نتایج حاصل شده کار تعویض کنتورها را انجام دهیم.

وی با اشاره به سطح همکاری اقتصادی ایران و کره جنوبی ادامه داد: با توجه به مذاکرات یک سال اخیر امروز در مورد چندین پروژه به تفاهم رسیدیم که از جمله آن می‌توان به تفاهم‌نامه احداث نیروگاه با سه شرکت کره‌ای به صورت جداگانه برای احداث ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: در زمینه‌ی بحث‌های افزایش راندمان نیز با شرکت‌های کره‌ای تفاهم‌نامه امضاء شده است که شرکت کره‌ای نیز در این زمینه تمایل زیادی برای همکاری دارند. همچنین در خصوص پروژه‌های مربوط به توزیع برق که مربوط به کنتورهای گسترده می‌شود و پروژه‌های مربوط به کاهش تلفات شبکه برق نیز تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسید.

فلاحتیان با بیان این که شرکت‌های کره‌ای تا حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌توانند در زمینه‌ی استفاده از خدمات فنی - مهندسی در شبکه انتقال و توزیع سرمایه‌گذاری داشته باشند اظهار کرد: زمینه انجام این پروژه‌ها در حال حاضر فراهم شده و تلاش ما براین است که خط اعتباری کره جنوبی‌ پروژه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت کره جنوبی در زمینه کاهش تلفات برق گفت: در حال حاضر عدد تلفات این کشور پنج درصد است که ما امیدواریم با استفاده از تجربیاتی که شرکت‌های کره‌ای اخذ کرده‌اند بتوانیم تلفات برق ایران را نیز کاهش دهیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص بازده زمانی تعویض کنتورهای شبکه برق و هوشمند‌سازی شبکه اظهار کرد: این کار در یک بازه زمانی پنج تا ۱۰ ساله موثر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.