به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار با معلمان نمونه که به مناسبت ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان انجام شد، طی سخنانی اظهار داشت: معلمان با همه مشکلاتی که دارند، اما یک عشقی در کار آنان وجود دارد که باعث می‌شود همه این مشکلات را تحمل کنند، همه شما این لذت را می‌چشید که افرادی را از سنین پایین تربیت می‌کنید و آنان در آینده بزرگ و تحصیل‌کرده می‌شوند.

وی افزود: افرادی زیادی در کشور ما کارهای مختلف اجرایی را انجام می‌دهند که تا دیروز جزو شاگردان شما بودند و این امر بزرگی است که آدمی احساس کند انسان‌های کارآمد و کارآفرینی را تربیت کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: کار معلمی کار عاشقی است، معلمی سخت است، ولی لذت‌بخش است، کار شما یکی از کارهای زیربنایی کشور است، آموزش‌وپرورش یکی از ارکان استراتژیک کشور است و کارهای بلندمدت باید در این دستگاه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در آموزش‌وپرورش حتماً باید نگاه درازمدت حاکم باشد، تصریح کرد: تردیدی نیست که در آموزش‌وپرورش باید کارهای بلندمدت انجام شود، مشکلاتی در این وزارتخانه وجود دارد که غیرقابل‌انکار و واقعیت است، سهم بودجه آموزش‌وپرورش در سال ۹۵، از ۹ درصد به ۱۲ درصدد افزایش یافته است، برخی گلایه می‌کنند که میزان افزایش بودجه این وزارتخانه در سال جاری کم بوده، باید پرسید مگر بودجه کل کشور چقدر است؟ امسال کل بودجه کشور ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است، سهم آموزش‌وپرورش در این میان ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است، این سهم کمی نیست، باید بدانیم امروز همه بخش‌های کشور گرفتار هستند و مشکلات دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شما در مجلس سپاه گسترده مدافع دارید، فراکسیون معلمین غالباً بیش از یک‌صد عضو دارد که همگی دلسوز آموزش‌وپرورش هستند، اما متأسفانه ما از اقتصاد زاینده برخوردار نیستیم و این اشکال بزرگی است، یک بخشی از این مشکل باید در آموزش‌وپرورش حل شود.

لاریجانی ادامه داد: ما حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور داریم که کلنگ آنها بر زمین خورده شروع به کار کردند، اما چرا تمام نمی‌شوند؟ چون میزان بودجه عمرانی سالانه کشور تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان است، که با این حساب ۳۰ سال اتمام این پروژه‌ها به‌طول می‌انجامد، ما بودجه نداریم، معلمان عزیز که ما واقعاً قدردان زحمات شما هستیم، باید بدانید مشکل در این است که از اقتصاد زاینده برخوردار نیستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما امروز دارای دستگاه عریض و طویل اداری هستیم، هرچه پول از نفت، مالیات و گاز جمع‌آوری می‌کنیم باید صرف این دستگاه‌های اداری شود و دیگر پولی برای آبادانی کشور باقی نمی‌ماند، دستگاه‌های آموزشی ما امروز مسابقه می‌دهند که مدرک تولید کنند، ما باید کارآفرین تربیت کنیم، نه مدرک‌گرا، ما یاد نگرفتیم که کارآفرین باشیم، بدانیم که در بخش اقتصاد باید مفاهیمی را از کودکی در جوانان شکل دهیم، باید ساختار کل اقتصادمان متحول شود و افراد کارآفرین تربیت شوند، یعنی افراد بلد باشند که شغل ایجاد کنند.

لاریجانی با بیان اینکه ما امکانات زیادی داریم و باید نیرو‌های کارآفرین در صحنه باشند، گفت: ما در حال ترویج مصرف‌گرایی هستیم، درحالی‌که باید نسبت به محصولات و تولید داخلی انگیزه داشته باشیم، نظام اقتصاد کارآمد و ثروت‌زا لازم است ایجاد کنیم، اما متأسفانه نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم، چون نمی‌توانیم مشکلات اصولی ر حل کنیم.

رئیس مجلس همچنین یادآور شد: اگر به دنبال سرافرازی ملی هستیم و به دنبال انقلاب پایدار هستیم باید بدانیم ۲۰ سال لازم است مجاهدت کنیم تا اقتصاد قوی برون‌زا ایجاد کنیم که بخشی از این مسئولیت برعهده آموزش‌وپرورش است. متأسفانه ساختار قانون اساسی ما تمرکزگراست، وزرا در برابر ملت و مجلس مسئول هستند، اگر این وظایف را بگیریم و به‌جای دیگری دهیم، شورای نگهبان ایراد می‌گیرد، لذا باید ساختاری تنظیم کنیم که بخش‌های مختلف کشور ما قدرت مانور داشته باشند.

وی بابیان اینکه ساختار کشور ما باید به مردم واگذار شود تا از این تمرکز رها شویم،تأکید کرد: باید شرایط کشور را از زیربنا حل کنیم، البته قطعاً در سال ۹۵ شرایط کشور ما بهتر خواهد شد. ما اقتصاد زاینده‌ای نداریم و باید از زیربنا مشکلاتمان را حل نماییم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش به نحوه رفتار عده‌ای در جامعه اشاره کرد و گفت: ما یک کشور اسلامی هستیم با آرمان‌های انقلابی، ولی رفتارهایمان با دیگران خیلی از سنت‌های ایرانی و اسلامی شکل نگرفته است، مؤدب بودن و ادب داشتن نکته بسیار مهمی در شرایط امروز جامعه ماست که مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید کردند، اگر انسان باادب در جامعه حضور یابد، همگرایی‌ها و هم‌افزایی‌ها در کشور افزایش می‌یابد، در روایات هم روی ادب تأکید شده است، اگر ادب در جامعه حاکم باشد، شرایط کشور لیّن می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: افشاگری‌هایی که در جامعه به راه افتاد، کاری بود که چپی‌ها و مارکسیست‌ها بعد از انقلاب در کشور ما به راه انداختند. این پرده‌دری‌ها سنت درستی نیست و باید حریم داشته باشیم، اگر اطلاعی از دوستی داریم دلیلی ندارد آن را در جامعه مطرح کنیم، پرده‌دری کردن جامعه را از هم می‌پاشد و امام حسین(ع) «حیا» را یکی از ارکان سعادت بشری مطرح کردند، جامعه باید بشاش باشد؛ چراکه جامعه منقبض نمی‌تواند توسعه پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تخالف را با تنازع یکی نگیریم،تعامل باید شکل گیرد، افراد ممکن است نظرات مختلفی داشته باشند، ولی تحمل انسان اگر بیش‌تر شود، جامعه پیشرفت می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.