به گزارش ایرنا، در گزارش این سازمان که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است که ۶۱ درصد از شهروندان در کشورهای عربی اردن، یمن ، مصر، سودان، مغرب، لبنان، الجزائر، فلسطین و تونس معتقدند که در سال گذشته در جهان عرب بسیار گسترش یافته اما سطح آن در کشورهای مختلف، تفاوت چشمگیری دارد.

در این گزارش آمده است که این شهروندان می گویند که فساد به ترتیب در لبنان، یمن ، اردن، مصر، الجزائر ۹۲ ، ۸۴، ۷۵،۲۸، ۲۶ درصد رشد یافته است.
77 درصد در یمن، 50 درصد در مصر، 9 درصد در تونس و 4 درصد در اردن گفته اند که برای دریافت خدمات عمومی رشوه پرداخت کرده اند.
شهروندان عرب تاکید دارند که دولت هایشان در حد مطلوب با فساد مقابله نمی کنند و درمصر ۵۸ درصد می گویند رفتار دولت این کشور در این زمینه بد است.
سازمان شفافیت بین المللی در گزارش خود آورده است که « راضی نبودن شهروندان عرب از رفتار و نظام های فاسد ، محرک اساسی برای افزایش تغییرات در کشورهای عربی شده است به ویژه در کشورهائی که برای اجرای قوانین ضد فساد تلاش کمی صورت می گیرد.
در گزارش این سازمان نسبت به وضعیت رشد فساد در لبنان که از بحران عمیق سیاسی ناشی از خلاء حدود دو ساله ریاست جمهوری و برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۹ رنج می برد، هشدار داده شده و ابراز نگرانی شده است.
ناظران تاکید دارند که رژیم سعودی و همپیمان لبنانی آن با مانع تراشی و مداخله های روز افزون اجازه نمی دهند رئیس جمهوری لبنان انتخاب ، فعالیت های عادی دولت و مجلس از سرگرفته شود و با پرونده های فساد از جمله تجارت بشر و برده های جنسی ، اینترنت غیرقانونی و رواج رشوه در میان برخی نیروهای امنیت داخلی(پلیس) برخورد لازم قضائی صورت گیرد.
« اشرف ریفی» مدیرکل سابق امنیت داخلی(پلیس) و وزیر مستعفی وزیر دادگستری که حاضر نیست از مداخله در امور داخلی این وزارتخانه دست بردارد، از جمله عناصری شناخته می شود که در معرض اتهام گسترش فساد در لبنان قرار دارد.
« الیس شبطینی» یکی از وزیران دولت « تمام سلام» نخست وزیر لبنان که با حفظ سمت سرپرست وزارت دادگستری شده بارها از مداخله های اشرف ریفی این دست نشانده سعودی ها در لبنان به شدت انتقاد و شکایت کرده است.
در گزارش سازمان شفافیت بین المللی آمده است که در این بررسی میدانی حدود یازده هزار تن در نه کشور عربی به طور چهره به چهره مورد سئوال قرار گرفته اند و بیشتر آنها بالای ۱۸ سال سن داشته اند.
در این گزارش به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله سعودی اشاره نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.