به گزارش خبرگزاری فارس، حسین جابر انصاری عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه ایران نهضت فراگیر فرهنگی، تمدنی و علمی اسلامی است و امیدواریم همه جریان‌ها زمینه سرعت حرکت در این مسیر تمدنی را فراهم آورند، اظهار داشت: فرصت‌ها و چالش‌های مختلفی فراروی سیاست خارجی ایران قرار دارد که امیدواریم با همبستگی ملی و تعامل همه جریان‌های سیاسی و همراهی نمایندگان دولت و ملت امکان موفقیت هر چه بیشتر از فرصت‌ها و مهار چالش‌ها فراهم آید.

وی با بیان اینکه همه کشورها در عرصه داخلی و خارجی با چالش روبه‌رو بوده و هنر دیپلمات‌ها این است که با برنامه‌ریزی و اقدامات هدفمند و مرحله‌ای امکان حداکثرسازی فرصت‌ها و حداقل‌سازی چالش‌ها را فراهم کنند، افزود: همه در برابر آزمون سیاست خارجی‌ها در مقاطع مختلف قرار داریم و تلاش می‌کنیم با پیگیری درست سیاست‌ها امکان بهبود وضعیت کشور را فراهم کنیم.

سیاست خارجه ترکیبی از ثابت‌ها و متغیرها است

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در همه دنیا برخی از مسائل کلان و بنیادین با تغییر دولت‌ها زیرورو نمی‌شود و برخی مسائل روبنایی مرتبط با سطح تاکتیکی همواره در حال تحول است و بسته به سلائق دولت‌ها در دستور کار قرار می گیرد بنابراین سیاست خارجه ترکیبی از ثابت‌ها و متغیرها است.

این مسؤول تأکید کرد: در حال حاضر در مقطعی قرار داریم که مجموعه‌ای از تحولات و تغییرات محیط پیرامونی منطقه‌ای و بین‌المللی ما را احاطه کرده است.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای از یک سو ناظر بر تحول سطحی از روابط خارجی ما است که روابط بین‌المللی نامیده می‌شود و در محیط پیرامونی ما شکل گرفته است، تبیین کرد: سیاست خارجی از حساسیت بیشتری برخوردار است که از یک سو با تحولات بیرونی در ارتباط است و از سوی دیگر با سیاست داخلی پیچیده مواجه است که تناقض و تعارض بازیگران سیاسی را درون خود جای می‌دهد.

جابری‌انصاری تأکید کرد: در واقع صحنه پیچیده‌ای در سیاست خارجی برای همه کشورها وجود دارد که برای ما نیز مدیریت این تحولات، تناقضات و تعارضات بسیار دارای اهمیت است و تلاش می‌کنیم با تدبیر صحیح و فهم درست واقعیت‌ها بهترین سیاست‌ها را برای پیگیری اهداف کشور به شکل اجماعی و غیر اجماعی به‌ کار گیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در عرصه سیاست‌های خارجی باید از همه ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم و همه ظرفیت‌ها در پایتخت نیست و یکی از ظرفیت‌های کشور بدون تردید استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز است که در مقدمه شهرهای ایران قرار دارد و دارای ظرفیت‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است.

حداکثرسازی ظرفیت‌های استانی در راستایی اهداف وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بیش از ۸۰ هیأت از تبریز در سطوح مختلف دیدار داشتند که این همه ظرفیت تبریز نیست و قطعاً جای کار بسیاری داریم، در دیداری که با استاندار انجام گرفت حداکثرسازی ظرفیت‌های استان را مطرح کردیم که این حرکتی دو سویه است بین مرکز و استان که امیدواریم اقدامات موثری در این ارتباط صورت گیرد.

باید با پرهیز از خطاها امکان موفقیت عربستان را از بین ببریم

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: عربستان سعودی به دلیل عقب ماندن از تحولات بین‌المللی خود را خسران‌زده می‌بیند و به دنبال درگیری با ایران است که باید با پرهیز از خطاها و اشتباهاتی مثل حمله به سفارت عربستان امکان موفقیت این کشور را از بین ببریم.

اجازه اجماع‌سازی علیه ایران را ندهیم

جابری‌انصاری با بیان اینکه ما نیاز اساسی داریم که اجازه اجماع‌سازی علیه ایران را ندهیم، افزود: یکی از تأثیرات اساسی برجام این بود که در دایره توافق بین کشورها علیه ایران شکافی عمیق ایجاد کرد و بر ما است که با اتخاذ سیاست‌های درست اجازه ندهیم دشمنان فرصت تشدید اجماع سازی علیه ایران را بیایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ما با کشورهای مختلف در حال رایزنی هستیم و بر جذب سرمایه‌گذاری و فناوری خارجی و پیدا کردن بازار برای خدمات فنی، علمی و تجاری ایران تاکید داریم و برای حداکثرسازی منافع برجام و محدودسازی محدودیت‌های آن تلاش می‌کنیم.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان اجازه ندهند وضعیت ناامنی منطقه تشدید و از کنترل خارج شود

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد: به دلیل وضعیت خاص منطقه و تهدید افراطی جریان تروریسم در منطقه، صراحتا از دولت آذربایجان و ارمنستان چه در ملاقات‌ها و چه در تماس‌های مختلف درخواست کردیم با روش‌های مسالمت‌آمیز اجازه ندهند وضعیت ناامنی منطقه تشدید و از کنترل خارج شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.