به گزارش ایرنا ، ساختمان مدرسه قدیمی طولش از توابع بخش مرکزی شهرستان خلخال در سال ۱۳۴۲ بنا شده و از زمان بهره برداری از این بنای تاریخی تاکنون هیچ تعمیر اساسی و یا محکم کاری بنا که بتواند از فروریخت بنای سست ساختمان جلوگیری کند انجام نشده است.
این مدرسه تنها مدرسه دوره ابتدایی دانش آموزان پسر و دختر روستای طولش خلخال است که بیش از 204 دانش آموز به دو نوبت صبح و بعد از ظهر در آن مشغول تحصیل هستند.
فرسوده شدن ساختمان قدیمی مدرسه همراه با نفوذ رطوبت حاصل از بارندگی های مدام زمستان سال گذشته و بهار امسال سطح دیوارهای خشتی گلی مدرسه را فرو ریخته طوری که معلمان از هزینه خود اقدام به خرید نایلون برای پوشش سطح دیوارهای در حال ریزش کلاس های درس این مدرسه کرده اند.
به گفته معلمان این مدرسه ، طاق های لرزان و بیم از خطر آوار ساختمان بر سر دانش آموزان و معلمان این مدرسه را تهدید می کند و در طول سال تحصیلی و در بیشتر اوقات درس دانش آموزان چشم به دیوارها و سقف مدرسه دوخته مبادا که حادثه ای ناشی از فرو ریختن دیوارهای سست ساختمان مدرسه رخ دهد.
این در حالی است که عملیات اجرایی پروژه احداث ساختمان جدید مدرسه طولش از چند سال پیش توسط بنیاد برکت آغاز ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار از مدتها قبل تعطیل شده و تاکنون سه پیمانکار در این پروژه مشغول بکار شده و آن را تعطیل کرده اند.
در بازدید اخیر گروه اعزامی از دفتر مناطق محروم روستایی ریاست جمهوری به این مدرسه کارشناسان اعزامی از تهران از نزدیک از وضعیت ساختمان قدیمی مدرسه طولش و پروژه ساختمان نیمه کاره جدید مدرسه بازدید و در جریان مسائل و مشکلات دانش آموزان و معلمان این مدرسه قرار گرفتند.
به گفته سرپرست گروه کارشناسی اعزامی از تهران ، هر لحظه ریختن آوار مدرسه بر سر دانش آموزان و معلمان این مدرسه دور از انتظار نیست و برای تکمیل ساختمان مدرسه نیمه کاره رها شده با استفاده از هر راهکار ممکن باید تلاش شود.
جعفرپور ، معاون اجرایی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل گفت: عملیات اجرایی ساخت مدرسه جدید روستای طولش در محوطه مدرسه قدیمی این روستا از چهار سال پیش آغاز ولی با 40 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود اعتبار ناتمام رها شده است.
احمد قنبری ، بخشدارمرکزی و میرزایی دهیار روستای طولش نیز با بیان اینکه نگران وضعیت مدرسه در حال تخریب این روستا هستند خواستار تکمیل پروژه نیمه کاره ساختمان جدید مدرسه این روستا شدند.
شهرستان خلخال در 105 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.