به گزارش همشهری آنلاین براساس گزارش ساینس‌الرت، زیست‌شناسان دانشگاه ایندیانا برای کشف این ارقام و اعداد بیش از ۳۵ هزار پژوهش تحلیلی از گونه‌های میکروسکوپی و غیرمیکروسکوپی را با یکدیگر ترکیب کردند و این ادغام بزرگ شکل‌های حیات ثبت شده توانست ۵.۶ میلیون گونه زیستی در زمین و خشکی، به جز قطب جنوب، را پوشش دهد و درصورتی که دانشمندان به درستی محاسبه کرده‌باشند، هنوز تا شناسایی تمامی آنچه زمین در اختیار انسان قرار داده‌است، راه درازی در پیش است.

به گفته جی تی لنون یکی از اعضای گروه زیست‌شناسان دانشگاه ایندیانا تخمین تعداد تمامی گونه‌های حیات روی زمین یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که دانش زیست‌شناسی با آن مواجه‌است، این مطالعه بزرگترین داده‌های موجود با مدل‌های زیست‌محیطی و قوانین جدید زیست‌محیطی درباره چگونگی فراوانی تنوع گونه‌های زیستی را با یکدیگر تلفیق کرده‌است و تخمینی جدید و دقیق‌تر را از تعداد گونه‌های زیستی موجود روی سیاره زمین فراهم آورده‌است.

اگرچه این اولین‌باری نیست که دانشمندان تعداد موجودات زنده حاضر روی زمین را تخمین می‌زنند، پیشرفت‌های جدید در تحلیل ژنتیکی توانسته دقت تخمین‌ها را نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند،‌افزایش دهد،‌ به ویژه زمانی که قرار باشد تعداد گونه‌های میکروبی محاسبه شوند.

به گفته لنون، تخمین‌های پیشین براساس پژوهش‌هایی انجام گرفته‌اند که تعداد نمونه‌برداری از ریزارگانیزم‌ها در آنها بسیار محدود بوده‌است. تا به امروز ابزار و تجهیزات کافی برای تخمین دقیق تعداد گونه‌های میکروبی وجود نداشتند اما پیشرفت در توالی‌نویسی ژنتیکی، اقیانوسی از داده‌های جدید را در اختیار دانشمندان قرار داده‌است.

این ابزارهای جدید چشم‌اندازی جدید را از تعداد خارق‌العاده ریزارگانیزم‌هایی که می‌توانند روی زمین ساکن باشند را ایجاد کرده‌است. با استفاده از منابع جدید داده‌ها که با کمک تجهیزات شناسایی پیشرفته جمع‌آوری شده‌اند، از جمله مطالعات گسترده‌ای مانند پروژه میکروبیوم انسان در موسسه ملی سلامت آمریکا، اکتشاف اقیانوسی تارا و پروژه میکروبیوم زمین، محققان توانسته‌اند برآورد مقیاس‌گذاری جدیدی را برای پیش‌بینی تعداد گونه‌های حیات ناشناخته و کشف نشده زمین در محیط زیست به دست آورند.

کنت لوکی از زیست‌شناسان حاضر در این پروژه می‌گوید ما گمان بردیم که جنبه‌های مختلف تنوع گونه‌های زیستی، مانند تعداد گونه‌ها روی زمین، متناسب با فراوانی تک ارگانیزم‌ها است. پس از تجزیه و تحلیل حجم بزرگی از داده‌ها، نشانه‌های ساده و اما قدرتمندی از چگونگی تغییر تنوع گونه‌های زیستی متناسب با فراوانی آنها دیدیم.

با در دست داشتن این داده‌ها، محققان تخمین زدند که بیش از یک تریلیارد گونه روی زمین زندگی می‌کند که ۹۹.۹۹۹ درصد از آنها هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند و به نظر نمی‌آید روزی فرا رسد که انسان بتواند تمامی این گونه‌ها را شناسایی و دسته‌بندی کند.

به گفته دانشمندان تخمین‌ها نشان می‌دهند تعداد گونه‌های میکروبی موجود در زمین بسیار بیشتر از گونه‌های میکروبی موجود در کهکشان است. کشف‌هایی از این دست می‌تواند در چگونگی درک درخت زندگی تغییراتی بزرگ ایجاد کند و شاید حتی به بازنویسی کتاب‌های زیست‌شناسی منجر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.