به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری راشا تودی،‌ رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی که از سوی واشنگتن پست منتشر شد، می نویسد: «قوانین تجاری در پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک بایستی توسط آمریکاییان تدوین شود و نه چین».

اوباما در ادامه افزود: «آمریکا باید این قوانین را بنویسد. سایر کشورها بایستی مطابق با قوانینی که آمریکا و شرکای ما تنظیم می کنند،‌ عمل نمایند و نه هیچ چیز دیگر».

اوباما این یادداشت را در دفاع از پیمان «مشارکت ترانس پاسیفیک» (تی پی پی) نوشت. گفتنی است که این پیمان یک توافقنامه تجارت آزاد است که در ماه فوریه از سوی دوازده کشور حاشیه اقیانوس آرام به امضاء رسیده است. به رغم تلاش اوباما برای تصویب فوری این پیمان، قانونگذاران آمریکا همچنان در حال مذاکره برای تصویب آن هستند.

از سوی دیگر،‌ چین نیز از انعقاد پیمانی موسوم به «مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای» با حضور برخی از نزدیکترین متحدان آمریکا در منطقه- از جمله استرالیا،‌ کره جنوبی و ژاپن- حمایت می کند.

اما پیمان «مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای» منافع آمریکا را به اندازه «پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک» تأمین نمی کند. اوباما با اشاره به این نکته،‌ پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک را «یک پیمان تجاری» می داند که «کارگران آمریکایی را در اولویت قرار داده و نقش رهبری آمریکا را در تدوین قوانین تجاری قرن بیست و یکم تضمین می نماید».

این درحالیست که پیمان «مشارکت ترانس پاسیفیک» به دلیل حمایت از حقوق شرکتهای بزرگ به هزینه سایر کشورها و شهروندانشان مورد انتقادات جدی قرار گرفته است. شایان ذکر است که امضای این پیمان با تظاهرات مردمی در کشورهای متأثر از این پیمان از جمله آمریکا همراه بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.