به گزارش ایرنا محمد غواصی سه شنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: این دلفین در تور نایلونی یک بار مصرف که در زبان محلی به تور اسرائیلی معروف است، گرفتار شده و بر اثر تقلای زیاد، تور ماهیگری در پوست و گوشت این پستاندار دریایی نفوذ کرده و باعث مرگ آن شده است.
وی با بیان این که لاشه یاد شده در مرحله سوم فساد قرار داشت، اضافه کرد: در این مرحله شناسایی گونه این پستاندار امکان پذیر نبود و برای کسب اطلاعات دقیق، نمونه برداری صورت گرفت و مراحل آزمایش های ژنتیکی آغاز شد.
غواصی ادامه داد: پیش بینی می شود که لاشه کشف شده مربوط به یکی از دو گونه دلفین های گوژپشت یا بینی بطری باشد که در سواحل جزیره قشم به صورت گله ای زندگی می کنند.
وی با تاکید بر اینکه مرگ این حیوان بر اثر گرفتار شدن در تور صیادان اعلام شد، گفت: برای اطمینان بیشتر محتویات معده این حیوان نیز با هدف بررسی احتمال مسمومیت نمونه برداری و آزمایش شد.
غواصی با بیان اینکه بر اساس شواهد و اطلاعات به دست آمده از جامعه محلی، روزانه تعداد زیادی از این تورها در آب های جزیره قشم به قصد صید ماهی به کار گرفته می شود، تاکید کرد: ادامه این روند می تواند زنگ خطری برای گونه های در معرض خطر انقراضی همچون دو گونه لاک پشت های پوزه عقابی و سبز و جانوران دریایی همچون دلفین های این منطقه باشد.
مدیر اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در بهمن ماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از کشته شدن 10 دلفین به علت فعالیت های صید و صیادی در آب های این جزیره خبر داد.
به دنبال این خبر و در نیمه اسفند ۹۴، خبر کشته شدن یک لاک پشت سبز که گونه ای در معرض انقراض است و در هفته گذشته مرگ حدود یکصد سفره ماهی در سواحل قشم حد فاصل جزایر ناز به دلیل گرفتار شدن در تور صیادان، گزارش شده است.
جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، شامل 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر در جنوب کشور و در میان آب های خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.
در این جزیره پهناور می توان علاوه بر شناسایی ۲۴۵ گونه از ۵۰۹ گونه پرندگان کشف شده در ایران، جانوران و پستانداران دریایی همچون دلفین ها و گونه های بسیار نادر و در معرض انقراضی همچون لاک پشت های سبز و پوزه عقابی را مشاهده کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.