به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: چند روز بعداز رونمائی از طرح جاه طلبانه و رویائی « محمد بن سلمان» جانشین ولی عهد سعودی موسوم به « چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی»، جهان با انتشار خبر اخراج ۷۷ هزار کارگر خارجی و ۱۲ هزار سعودی از مجموع ۱۷ هزار سعودی شاغل در بزرگترین شرکت پیمانکاری سعودی ( گروه بن لادن) شوکه شد.

به ۱۲ هزار تبعه سعودی گفته شده که می توانند یکی از دو گزینه دریافت دو ماه حقوق و استعفا و یا انتظار برای حل مشکلات شرکت و بازگشت دو باره به کار را انتخاب کنند.
این تحول در شرکت سعودی بن لادن که پیشتر در باره آن سخنی گفته نشده بود، در آستانه روز جهانی کارگر صورت گرفت.
براساس این گزارش کارگران خارجی اخراج شده با تحصن مقابل استانداری مکه مکرمه و دفاتر فرعی شرکت بن لادن تاکید کرده اند که قبل از دریافت کامل شش ماه حقوق و دستمزد عقب افتاده خود ، خاک عربستان را ترک نمی کنند و در جریان اعتراض های کارگران خشمگین نه دستگاه اتوبوس متعلق به این شرکت به آتش کشیده شد.
بعداز این اعتراض ها « مفرج الحقبانی» وزیر کار سعودی وعده داد که بحران شرکت بن لادن حل خواهد و کارگرانی که برخی از آنها حقوق و دستمزد خود را از سپتامبر سال 2015 تاکنون دریافت نکرده اند، دریافت می کنند.
منبعی آگاه در یکی از دفاتر فرعی شرکت بن لادن گفته است که کاهش قیمت نفت و ناتوانی دولت سعودی برای پرداخت هزینه طرح های در دست اجرا، موجب شده تا شرکت های پیمانکاری در سعودی از جمله شرکت بن لادن با بحران های سخت مالی مواجه شوند.
« استیو کول» نویسنده آمریکائی در کتابش با نام « آل بن لادن، خانواده ای عربی در قرن آمریکائی» که سال 2008 منتشر شده، جزئیات تاسیس شرکت توسط « محمد بن لادن» و ساختن قصرها برای فرزندان عبدالعزیز شاه وقت سعودی را تشریح کرده است
« بن لادن» امروز بزرگترین شرکت پیمانکاری در سعودی و شاید در منطه خاورمیانه باشد و « بن سلمان» برای بلعیدن آن دهان باز کرده است.
فرزندان پیمانکار بن لادن معتقدند که سرنوشت آنها و شرکت شان با سرنوشت آل سعود گره خورده است و استیو کول این اندیشه را در کتابش مورد اشاره قرار داده و نوشته است که « محمد بن لادن و فررزندانش اطاعت از ولی خود (آل سعود) را از همه چیز برتر می دانند».
اما با این وجود « سلمان بن عبدالعزیز» سال گذشته فرزندان بن لادن را بعداز سقوط بالابر در حرم مکه مکرمه به طور ناگهانی از همه امتیازات محروم کرد.
ناظران دلایل واقعی این تصمیم شاه سلمان را بی ارتباط با زیاده طلبی های فرزندش نمی دانند به ویژه این که بعداز حادثه سقوط بالابر این شایعه قوت گرفت که بن سلمان درصدد است تا شرکت های خود را مسئول اجرای طرح های توسعه حرم های مکه مکرمه و مدینه منوره کند و جای « گروه بن لادن» را بگیرند.
الاخبار تاکید کرد: به نظر می رسد « گروه بن لادن» نخستین قربانی رویاهای بن سلمان باشد و این هشداری به بخش خصوصی در پادشاهی سعودی است که با آینده ای مبهم مواجه هستند.
ناظران معقدند که پیش از گروه بن لادن، بن سلمان شرکت نفتی آرامکو را بلعیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.