به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی اظهار کرد: بر اساس این کنوانسیون، مجبوریم اگر از تنگه هرمز عبور ضررداری اتفاق بیفتد با این عبور مقابله کنیم و به آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن‌ها هشدار می‌دهیم اگر بخواهند از تنگه هرمز استفاده و ما را تهدید کنند ما از قانون عبور بی‌ضرر در کنوانسیون دریا‌ها استفاده می‌کنیم و اجازه عبور و تردد هیچ کشتی یا شناوری که بخواهد تهدید کند نمی‌دهیم.

وی گفت: این اتفاقی است که می‌افتد و اگر بخواهند تهدید کنند، ما اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که «برای مصاحبه تشریفاتی نیامده‌ام بلکه پیامی برای ملت عزیز و شریف ایران و هشداری به دشمنان بزرگ ایران دارم» افزود: پیام من به ملت ایران، آرامش، اطمینان خاطر و قلب، امنیت کامل، حرکت به سمت فتح قله‌های بزرگ‌تر و اعتماد به قدرت لایزال الهی ملت شریف ایران است.

وی گفت: به دشمنان ایران اسلامی به ویژه آمریکا هشدار می‌دهم خطاهای گذشته خود را با اشتباهات جدید تکرار نکنند و از عبرت‌های تاریخ نزدیک درس بگیرند.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: آمریکایی‌ها عقل و تدبیر سیاسی را مصدر کار و اقدامات خود قرار دهند و از اعمال فشارهای بی‌حد و غیرضرور به ملت انقلابی ایران پرهیز کنند.

سلامی گفت: سپاه مانند ارتش جمهوری اسلامی ایران تقویم مشخصی برای رزمایش‌های سالانه خود دارد و این رزمایش‌ها کامل مشخص هستند، البته به تناسب موقعیت‌های سیاسی و تحولات منطقه‌ای ممکن است رزمایش‌هایی را بدون برنامه‌ریزی قبلی برای اعمال قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم.

وی افزود: هیچ گونه اراده سیاسی، یا نظامی بر انجام رزمایش‌های هیچ کشوری به ویژه جمهوری اسلامی ایران در محدوده آب‌های سرزمینی و آزاد وجود ندارد.

سلامی گفت: این برای ما حق کاملاً قانونی است و اجازه نمی‌دهیم هیچ قدرتی و هیچ کشوری در حوزه اقدامات دفاعی، تمرینات و رزمایش‌های بازدارنده و دفاعی ما بخواهد تصمیمی اعمال کند و این یک قاعده عمومی است که تا امروز اجرا کرده‌ایم.

وی افزود: از امروز به سمت آینده با اقتدار، عزم، اراده، همت و تصمیم جدی‌تری این موضوعات را انجام می‌دهیم.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ نقطه‌ای از جهان را امن کنند و توانایی این کار را نیز ندارند.

سلامی افزود: البته نیت این کار را نیز ندارند و هر جا که وارد شدند ناامنی‌های گسترده‌ای را به ملت‌ها تحمیل کردند که نمونه آن را در ژاپن، کره، ویتنام، عراق، افغانستان، لیبی، یمن، لبنان و سوریه تا امروز می‌بینیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها ملت‌های زیادی را آواره کرده‌اند و همواره برای توجیه حضورشان در مناطقی مانند خلیج فارس که در آن منفعت حیاتی برای خود تعریف می‌کنند، از یک تهدید ساختگی و تصنعی علیه آن کشور‌ها استفاده می‌کنند.

سلامی افزود: آمریکایی‌ها یک فضای مجازی و عملیات روانی برای دولت‌هایی که متحد آمریکا هستند ایجاد و از توجیه این فضای روانی، استفاده و حضور مستقیم خود را در آن منطقه اعمال می‌کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها با اعمال و اجرای رزمایش‌های مشترک با آن کشور‌ها تلاش می‌کنند همیشه دامنه اقتدار آن‌ها را در حدی نگه دارند که تسلط سیاسی و امنیتی‌شان بر آن‌ها برقرار باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: متأسفانه در موضوع بسیاری از دولت‌های منطقه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس این قاعده حاکم است.

سلامی گفت: همه جهان می‌دانند اگر کنترل راهبردی قدرت دفاعی دریایی، اراده سیاسی و تسلط نظامی ایران و قدرت نظامی مهیا و آماده یک شیر بیدار در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نبود، یک قطره نفت به شرق و غرب عالم صادر نمی‌شد.

وی افزود: این اراده و قدرت دریایی ماست که امروز خلیج فارس یک منطقه راهبردی امن تلقی می‌شود و همه جهان از آن بهره برداری می‌کنند.

سلامی گفت: حضور آمریکایی‌ها به هر شکلی فزاینده ناامنی است اما آن‌ها ما را متهم می‌کنند که بی‌ثبات کننده منطقه و قدرت تنش‌زا هستیم.

وی افزود: آیا ما تنش‌زا هستیم یا آمریکایی‌ها که همه کشورهای منطقه را با بی‌ثباتی روبرو و ملت‌های بزرگی مانند سوریه و عراق را آواره و لیبی را با خاک یکسان کرده‌اند و از یمن یک ملت زیر آوار ساخته‌اند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آیا ما غیرحرفه‌ای عمل می‌کنیم یا آمریکایی‌ها که ناو وینسنس ایرباس ما را با ۲۹۰ سرنشین از آسمان به قعر آب‌ها فرستاد؟

سلامی افزود: اگر ما غیرحرفه‌ای عمل می‌کردیم یکی از تفنگداران آمریکایی که در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ گرفتار شد زنده می‌ماند؟

وی گفت: آن‌ها معتقدند که نیروی دریایی ما خطرناک است، البته این واقعیت است و به نظر من نخستین بار است که آمریکایی‌ها ادراک درستی از قدرت دریایی ما پیدا کرده‌اند.

سلامی افزود: ما واقعاً برای آمریکایی‌ها اگر بخواهند تهدید باشند، بسیار خطرناک هستیم و آن را اعلام می‌کنیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها سازه‌های این قدرت عظیم ما را می‌شناسند و می‌دانند توسعه قدرت دریایی ما بر اساس غلبه بر نیروهای نظامی قدرت‌های بزرگی مانند آمریکا، آرایش، گسترش و توسعه یافته است.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: ما جز آمریکا دشمنی در منطقه نداریم و دولت‌ها و کشورهای دیگر دشمن ما نیستند و ما نیز دشمن آن‌ها نیستیم، البته ظرفیت دشمنی را ندارند.

سردار سلامی گفت: ما به استحکام امنیت منطقه کمک کرده‌ایم.

وی افزود: آمریکایی‌ها از واقعیت‌های تاریخ نزدیک ما عبرت بزرگی بگیرند و حافظه تاریخی آمریکایی‌ها را به نبردهای دریایی که بین نیروی دریایی ما و آن‌ها در سال پایان جنگ اتفاق افتاد ارجاع می‌دهم.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آن زمان در ابتدای ظهور نیروی دریایی و یک سازمان دریایی ابتدایی بودیم و آن‌ها از آن نبرد‌ها عبرت بگیرند.

سلامی افزود: آمریکایی‌ها از بازداشت تفنگداران در دی سال گذشته عبرت بگیرند و این برای آن‌ها اثبات کننده واقعیتی است که ما یک نیروی دریایی قدرتمند در سطح سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته‌ایم که قادر است از منافع حیاتی و از ارزش‌های ملت و از استقلال و تمامیت ارضی کشورمان در دریا‌ها دفاع کند.

وی گفت: البته تصور آمریکایی‌ها از قدرت ما بسیار کمتر از واقعیت این قدرت است.

سلامی افزود: ما قدرت افزایی کرده‌ایم و این قدرت در حال تصاعد است و کارکردهای خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: اینکه عکس‌العمل ما به تهدید‌ها چیست؟ این است که قاطعانه و قدرتمندانه به گسترش قدرت بازدارندگی و دفاعی دریایی و موشکی ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جانشین فرمانده کل سپاه افزود: رزمایش‌ها و تمرین‌های خود را برابر تقویم و مصالح سیاسی و مسائل دفاعی خود انجام می‌دهیم و هیچ گونه محدودیتی از طرف هیچ قدرتی یا جمعی از قدرت‌های جهانی را نخواهیم پذیرفت و راه‌مان را برای گسترش توان دفاعی کشور اضافه می‌کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.