به گزارش مهر، دکتر محمد آقاجانی صبح چهارشنبه در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره نارسایی قلبی ایران، اظهارداشت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، در سال ۱۷.۵ میلیون نفر بر اثر بیماری های قلبی فوت می کنند که علت فوت ۷.۴ میلیون نفر آنها گرفتگی عروق کرونر است.

وی همچنین با اعلام اینکه سه چهارم مرگ های قلبی در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد، افزود: اکثر بیماری های قلبی، با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.

آقاجانی از دخانیات، غذاهای ناسالم، مشروبات الکلی و... به عنوان عوامل خطرساز بیماری های قلبی نام برد و گفت: با مصرف غذای سالم، کنترل وزن، فعالیت بدنی و...، می توان از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کرد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به وضعیت شیوع بیماری های قلبی در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد و افزود: نوع سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب و عدم دسترسی مناسب به خدمات بهداشتی و درمانی، از عوامل شیوع بالای بیماری های قلبی در کشورهای در حال توسعه است.

وی از نارسایی قلبی به عنوان یک چالش جدی در نظام سلامت و بهداشت جوامع نام برد و گفت: نارسایی قلبی باعث ناتوانی افراد و خروج بخشی از نیروی کار جامعه می گردد.

آقاجانی با تاکید بر اینکه بیماری نارسایی قلبی در همه جای دنیا رو به افزایش است، افزود: متاسفانه شیوع و بروز این عارضه در حال افزایش است، بطوریکه ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان دچار این عارضه هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اعلام اینکه شیوع و بروز نارسایی قلبی با افزایش سن بیشتر می شود، گفت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، ۶ تا ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال گرفتار نارسایی قلبی می شوند.

وی با اعلام اینکه در هر دهه آمار ابتلا به نارسایی قلبی ۲ برابر می شود، افزود: هزینه درمان نارسایی قلبی ۲ برابر هزینه های درمان سرطان است.

آقاجانی در ادامه به وضعیت شیوع نارسایی قلبی در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس یک پژوهش که ۲ سال قبل انجام شده است، شیوع این عارضه ۸ درصد در جمعیت بالای ۶۰ سال است.

وی با اعلام اینکه شیوع نارسایی قلبی در ایران بالاتر از متوسط آسیا است، افزود: میزان شیوع در آسیا بین ۱.۳ تا ۶.۷ درصد است.

معاون وزیر بهداشت همچنین از بالا بودن مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی در ایران نسبت به آسیا خبر داد و گفت: مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی در ایران ۲ برابر آسیاست.

آقاجانی به روند خدمات درمانی برای کنترل و کاهش مرگ های قلبی در کشور اشاره کرد و افزود: تصویب سند ملی بیماری های غیرواگیر که بیماری های قلبی عروقی جزو مهمی از این سند است، یکی از کارهای خوبی است که در سال گذشته انجام شد.

معاون درمان وزارت بهداشت به برنامه های این وزارتخانه برای کنترل فشارخون و دیابت اشاره کرد و گفت: تجهیزات تشخیصی و درمانی بیماری های قلبی در بیمارستان های وزارت بهداشت را تا حدود زیادی افزایش داده ایم.

پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب، با موضوعات تازه های پیوند قلب در ایران، پیوند قلب و نارسایی قلب در اطفال، پرستاری قلب، انسدادخواب، درمان های نوین، عوارض غیر عفونی در بیماران پیوند قلب، قلب مصنوعی و کمک های مکانیکی قلب، آمبولی قلب، بیماری های ژنتیک در نارسایی قلب و...، از ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ۹۵ در مر همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.