به گزارش فارس، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه که اخیرا از سوی طرف‌های نزدیک به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری به توطئه‌چینی متهم شده است، برای نخستین‌بار به طور تلویحی از استعفاء و کناره‌گیری از سیاست اشاره کرد. همان کاری که چند سال پیش «عبدالله گل» رئیس‌جمهوری سابق ترکیه به آن مبادرت ورزید.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاة»، داوود اوغلو مقابل اعضای فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: من از کسی جز خدا نمی‌ترسم و از چیزهایی که درباره من گفته یا نوشته می‌شود، نمی‌هراسم و آماده‌ام که از هر پستی کناره‌گیری کنم. من خود را فدای بقای حزب عدالت و توسعه کرده‌ام.

این در حالی است که یک فرد ناشناس، در صفحه‌های اینترنتی تحت عنوان «موارد خیانت در امانت» که اردوغان برای داوود اوغلو ثبت کرده است، مطالبی را منتشر کرده که بیشتر شبیه گزارشی اطلاعاتی است که گویی حتی نفسهای داوود اوغلو و تمامی تحرکات، اظهارات و روابطش زیر نظر بوده است. تاکنون کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه درباره این گزارش، موضعی نگرفته است و البته احتمال اینکه یکی از مشاوران اردوغان منبع این اطلاعات بوده را نیز رد نکرده است.

در این گزارش آمده است که داوود اوغلو به دو شرطی که اردوغان برای او وضع کرده بود تا رهبری حزب عدالت و توسعه را به او بدهد، پایبند نبوده است. این دو شرط عبارت بودند از به رسمیت شناختن نظام ریاستی و امتناع از همکاری با غرب که به دنبال برکناری اردوغان از قدرت با استفاده از دو پروند سوریه و فلسطین است.

در این گزارش داوود اوغلو مسئول بحرانی شدن پرونده سوریه به دلیل اهمال در پرونده کردها و نیز توطئه‌های گروه «فتح الله گولن» و جریان موازی که اردوغان و خانواده‌اش را به فساد متهم می‌داند، اعلام شده است.

نگارنده همچنین، از داوود اوغلو پرسیده که چرا در سفر به واشنگتن، درست یک ماه پس از دیدار اردوغان با «باراک اوباما»، خواستار دیدار با او شده است. این یک رقابت سیاسی میان دو مقام ارشد ترکیه نیست بلکه یک جنگ است که مشخص است، بازنده نهایی آن کیست.

وی سپس نخست‌وزیر ترکیه را به توطئه با غرب علیه اردوغان و کودتا علیه او متهم می‌کند.

در چنین شرایطی، مقامات نزدیک به حزب عدالت و توسعه اعلام می‌کنند که پرکردن شکاف میان اردوغان و داوود اوغلو بسیار دشوار است. مگر اینکه میانجیگرانی وارد عمل شوند اما این وساطت نیز بسیار سخت است زیرا اکنون حزب عدالت و توسعه به سه بخش میان اردوغان، داوود اوغلو و عبدالله گل، تقسیم شده است.

این مقامات می‌گویند، سناریوی تعویض داوود اوغلو نیز موجب خواهد شد تا ترکیه تابستان آینده یک انتخابات زودهنگام دیگر برگزار کند. اما آمریکا و اتحادیه اروپا از نخست‌وزیر ترکیه و سیاست‌هایش حمایت می‌کنند و به دنبال تقویت او هستند. به همین دلیل انتظار می‌رود که تا دو روز دیگر، داوود اوغلو با اوباما دیدار کند اما رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که با فشار اردوغان، این دیدار لغو شده است و روزنامه حریت نیز نوشت که اوباما به دلیل کمبود وقت خواسته تا این دیدار به تعویق افتد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.