به گزارش فارس، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر اتهام‌پراکنی علیه «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه را تکرار کرد و کناره‌گیری او از قدرت را شرط خاتمه جنگ در این کشور دانست.

«کری» با تأکید بر اینکه واشنگتن متعهد به همکاری با شریکانش برای رسیدن به انتقال سیاسی بدون حضور بشار اسد در قدرت است گفت: «تنها با انتقال (سیاسی) می‌توان به این جنگ خاتمه داد.»

ناآرامی‌های پنج ساله سوریه به گفته دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، به کشته شدن بیش از ۴۰۰ هزار نفر و آواره شدن نزدیک به دو میلیون نفر منجر شده است.

گزارش‌ها در سال‌های گذشته حاکی از آن بوده که حمایت دولت‌های غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها یعنی قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه از عوامل اصلی گسترش دامنه جنگ در این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: «نمی‌توان این جنگ را تا زمان ادامه حضور اسد ادامه داد، زیرا او نمی‌تواند این کشور را متحد کند.»

در حالی که کشورهای غربی کناره‌گیری «بشار اسد» را شرط موفقیت مذاکرات سوریه عنوان می‌کند، دمشق این پیش‌شرط را شرط قرمز خود برای مشارکت در مذاکرات عنوان کرده است.

اظهارات جان کری در حالی بیان شد که وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده طی روزهای آینده توافقی در زمینه آتش‌بس در شهر «حلب»، مهمترین کانون درگیری‌ها در سوریه، حاصل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.