به گزارش ایرنا؛ وحید احمدی شامگاه چهارشنبه در نشستی خبری در گرگان اضافه کرد: اکنون تفاهم نامه های همکاری علمی میان ایران با کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، اتریش ، فرانسه منعقد شده است و برخی از این تفاهم نامه ها عملیاتی ودر حد طرح پیشرفت دارد.
به گفته وی این تفاهم نامه ها بیشتر برای تبادل استاد و دانشجو، ایجاد فرصت های مطالعاتی 9 تا 12 ماه و انجام طرح های مشترک است.
وی در خصوص گسترش فعالیت ها و تعامل وزارت علوم با سایر وزارتخانه و در راستای اقتصادی مقاومتی نیز افزود: در بخش کلینیک علمی ۱۰ هزار میلیارد ریال ،در بخش اجرای طرح در حوزه نفت و گاز و پالایش به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال با ۱۲ مرکز آموزشی علمی و برای یک هزار و ۱۰۰ طرح در دست اجرا با وزارت دفاع به ارزش سه تا چهار هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد شده است.
احمدی امضای تفاهم نامه با وزارتخانه های نیرو، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی را از دیگر فعالیت های موثر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه رونق اقتصاد کشور برشمرد.
احمدی همچنین از راه اندازی ۵ منطقه ویژه علم و فناوری در سطح کشور در سال ۹۴ خبر داد و گفت: این مناطق در استان های اصفهان، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و بوشهر تصویب و راه اندازی شده است.
وی افزود: در راه اندازی این مناطق علمی همه مقررات و آیین نامه ها و نکته های لازم فعالیت مد نظر قرار گرفته و در شورای علوم و فناوری برای فعالیت تصویب شده است.
به گفته وی تاثیرگذاری این مناطق به عنوان یک مجموعه اکوسیستم می تواند مجموعه پژوهشی و فناوری و تولید علم را به هم مرتبط کرده و در سال جاری در تقویت آن مد نظر است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تلاش برای بین المللی کردن نشریه های در حال انتشار در مراکز دانشگاهی کشور از برنامه های مهم این وزارتخانه در سال جار ی است.
وی افزود: اکنون هزار و ۲۰۰ نشریه در گروه های مختلف از جمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه ، دامپزشکی و هنر منتشر می شود.
احمدی همچنین از ارزیابی جامع نشریه های در حال انتشار مراکز دانشگاهی کشور به منظور کیفی سازی آنها خبر داد و گفت: نتیجه این ارزیابی در خرداد ماه سال 95 منتشر خواهد شد و براساس آن رتبه بندی در چهار سطح 'A،B، Cو D صورت خواهد گرفت.
به گفته وی نشریه های غیرفعال نیز به سمت فعالیت یا حذف مجوز حرکت خواهند کرد.
احمدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اکنون آمار دقیقی از کاربردی بودن پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در دست نیست، زیرا تعریف دقیق برای کاربردی بودن نشده است.
وی افزود: ولی می توان گفت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از پایان نامه های تولید شده مشتری مدار است و ۸۵ درصد دیگر فاصله با مشتری مداری دارد .
معاون وزیر علوم اضافه کرد: سیاست براین است که عدد مشتری مداری پایان نامه ها را به سه برابر در سال های آتی برسانیم.
وی گسترش ارتباط با صنعت، ابلاغ آیین نامه ارتقا برای ترغیب استادان به سمت صنعت، امتیاز دهی از سوی هیات امنای دانشگاه ها به استادان برای برنامه پژوهشی آنها و ارایه تسهیلات به طرح های کاربردی بیش از طرح های معمولی را از راهکارهای افزایش مشتری مداری پایانه نامه های دانشگاهی در سال های آتی برشمرد.
احمدی در خصوص راهکارهای گرایش دستگاه ها به سمت دانشگاه ها برای اجرای طرح ها نیز گفت: در صورتی که دستگاه ها طرح های تحقیقاتی داشته باشند و از مراکز آموزش عالی برای اجرای آن مشارکت دریافت کنند از 10 درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد و این ماده قانونی به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.
به گفته وی ماده قانونی معافیت ۱۰ درصدی مالیات به حوزه معادن نیز تسری یافته است.
وی افزود: ماده قانونی نیز تصویب شده است که مراکز و شرکت هایی که هزینه های ثبت اختراع برای کار پژوهشی داشته باشند، دولت کمک خواهد کرد.
احمدی گفت: ۱۲۰ آزمایشگاه مرکزی در مراکز آموزش عالی راه اندازی شده است.
وی رسیدن تعداد شرکت های دانش بینان به 4 هزار شرکت با 30 هزار شاغل را از دیگر دستاورهای دولت یازدهم برشمرد و گفت: این در حالی است که در اوایل سال 92، کمتر از سه هزار شرکت دانش بنیان وجود داشت و تعداد شاغلان آن هم حدود 20 هزار نفر بود.
معاون وزیر علوم با اشاره به این که رتبه علمی مراکز آموزش عالی کشور در دنیا خوب است، افزود: اکنون در منطقه رتبه اول علمی را داشته و در دنیا نیز از لحاظ رشد علمی جزو ۴ کشور هستیم.
وی اضافه کرد: ایران مشکل در رشد علمی نداشته است ولی نرخ رشد علمی به نسبت قبل کمتر شده و این طبیعی است زیرا وقتی رتبه علمی بالا می رود، رقابت علمی هم سخت می شود.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری همچنین از ۶۶۰ مرکز پژوهشی فعال در مراکز آموزش عالی خبر داد و گفت: یک سوم این مراکز توسط بخش خصوصی اداره می شود.
وی افزود: مخالف بی رویه اضافه شدن مراکز پژوهشی هستیم و بیشتر پیگیر این بوده که طرح های اساسی کشور را با فعالیت این مراکز حل کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.