به گزارش ایرنا دفتر آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی عراق ، چهارشنبه شب ضمن هشدار به سیاسیون عراقی در خصوص ادامه اوضاع جاری و تکذیب اخبار و گزارش ها مبنی بر دیدار سیاستمداران با آیت الله در روزهای اخیر اعلام کرد که ایشان با دقت اوضاع جاری کشور را دنبال می کند.


در بیانیه صادره که در رسانه های عراق بازتاب گسترده ای داشت، گفته شده که مرجعیت به همه احزاب و گروه ها ، نسبت به ادامه وضعیت جاری در کشور و بحران های منتج از آن هشدار داده اند.
این اولین اظهار نظر رسمی مرجعیت عراق درباره اوضاع سیاسی این کشور طی چند ماه گذشته است که در رسانه های عراق انعکاس یافته است.

در این بیانیه تاکید شده است که آیت الله سیستانی به دقت اوضاع جاری عراق را زیر نظر دارد و از رسیدن کشور به این مرحله ابراز تاسف شدید کرده است.

آیت الله سیستانی گفته است که 'از رسیدن کشور به این مرحله ، از طریق مردانی که باید با کار و تلاش خود شرایط زندگی با عزت را برای مردم فراهم می کردند و زمینه خوشحالی را برای آنان ایجاد می کردند، بسیار متاسف است'.

این بیانیه همچنین، کلیه خبرهایی را که در خصوص رویدادهای سیاسی اخیر و دخالت ایشان در مسائل حکومتی و نیز دیدار با برخی سیاسیون را که به مرجعیت نسبت داده شده ، قویا مردود و عاری از صحت دانست.

مرجعیت عالی، آیت الله سیستانی از پاییز سال گذشته تنها مجاری ابراز مواضع خود که خطبه دوم نماز جمعه کربلا بود، تعطیل کرد و از آن هنگام تاکنون هیچ موضعی در خصوص مسائل جاری عراق اتخاذ نکرده است.

آیت الله سیستانی تا هنگام قطع توصیه های سیاسی و اجتماعی خود که در آن تلاش می شد، با نصایح و اندرزها، دولتمردان را در مسیر اداره کشور هدایت کند، منویات خود را از طریق دو نماینده خود شیخ مهدی الکربلایی و شیخ احمد الصافی امامان جمعه کربلا و در قالب یک متن دستنویس، ارائه می کرد.
برخی ناظران این اقدام مرجعیت را نوعی قهر آیت الله سیستانی با جریان های سیاسی توصیف کرده بودند.

از هنگام قطع توصیه های مرجعیت، نمایندگان وی در خطبه دوم نماز جمعه کربلا تنها به قرائت نامه های امام علی (ع) به فرماندارانش اکتفاء می کنند که در آن امیر مومنان راه و رسم دولتمداری را بیان کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.