به گزارش ایرنا، علی مطهری چهارشنبه شب در همایش بزرگداشت مقام معلم و استاد شهید مطهری که با حضور جمعی از مسوولان و فرهنگیان در دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی قزوین برگزار شد، افزود: شهید مطهری در مورد مساله تربیت نیز بر موضوع کرامت نفس دانش آموزان و معلمان تاکید داشت که مربی باید این ویژگی را در متربی زنده و جایگاه انسان را برای او آشکار کند .

وی اظهار داشت: استاد مطهری در مساله آموزش بر تقویت قوه تفکر، تجزیه و تحلیل متعلم اعم از دانش آموز و دانشجو تاکید زیادی داشت و معتقد بود معلم به جای اینکه ذهن متعلم را به صورت انبار تلقی کند باید قوه تعقل و تجزیه و تحلیل او را تقویت کند.
فرزند شهید مطهری با اشاره به دیدگاه این عالم برجسته افزود: در مسأله تعلیم و تربیت، ایشان تأکید بسیاری بر موضوع پرورش عقل و رشد فکر دادن به متعلم و تقویت قوه تجزیه و تحلیل او داشته و روی این مسأله خیلی اصرار داشتند.
مطهری تاکید کرد: دانش آموز نباید مطالب را حفظ کرده و طوطی وار بیان کند بلکه کار اصلی یک معلم این است که قدرت تجزیه و تحلیل، قوه تفکر، ابداع و ابتکار متعلم را تقویت کند تا فرد در صورت تغییر صورت مساله بتواند پاسخ بدهد .
وی با بیان حدیثی به تشریح علم مطبوع و مسموع پرداخت و اظهار داشت: علم مطبوع علمی است که در ذات انسان قرار دارد که اگر انسان قوه تعقل خود را به کار گیرد دارای این علم خواهد شد و علم مسموع هم علمی است که انسان با فراگیری و شاگردی می آموزد .
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چه بسیارند عالمانی که عاقل نیستند و چه بسا عاقلانی که عالم نیستند این بهترین نشانه است برای اینکه علم و عقل دو مقوله جداست و عقل مرتبه بالاتر از علم است.
مطهری در ادامه سخنانش تصریح کرد: استاد مطهری در مسأله تربیت بر روی احیای کرامت نفس بسیار تاکید داشتند، وقتی انسان عظمت خود را فهمید به خود اجازه نمی دهد که دروغ بگوید و کار زشتی انجام دهد، اگر نگاه غربی به انسان وجود داشته باشد که انسان را مانند ماشین می پندارد، آدمی دست به هر کاری می زند.
مطهری افزود: برخی بر این اعتقادند که انسان مانند بقیه حیوانات است و همه این ها به نوعی ماشین هستند، البته دقیق تر و پیچیده تر کارها را انجام می دهد و پس از یک دوره ۶۰ ساله نابود می شود، اگر انسان این چنین به دانش آموزان معرفی شود، این دانش آموز برای اینکه به ارزش های انسانی پایبند باشد هیچ الزامی ندارد و به راحتی به پستی ها تن داده و خیانت و ظلم می کند، زیرا هیچ تکامل و آینده ای برای خود قائل نیست .
وی خاطرنشان کرد: دانش آموزی که برای انسان مسیر تکاملی قائل و به روز حساب و کتاب معتقد و به ارزش های اخلاقی پایبند است، اگر معلم به دانش آموز بفهماند که انسان موجودی فراتر از یک ماشین و دنیا هدفمند و هوشمند است، ارزشهای خود را درک و سعی می کند این ارزش ها را بالاتر ببرد.
مطهری در ادامه در خصوص عزت نفس با اشاره دیدگاه امام صادق (ع) گفت: انسانی که نفس خود را از هرگونه پستی بزرگتر می داند و در مقابل از دست دادن آن جایگزینی متصور نیست و در دنیا ارزش خود و نفس خود را فراتر می داند، هیچگاه تن به آلودگی نمی دهد.
وی افزود: امام حسین (ع) درباره حریت می فرماید که بنده دیگران نباش که خداوند تو را آزاد آفریده و درباره کرامت نفس باز حدیث است، کسی که نفس خود را قوی بدارد عزت نفس خود را حفظ می کند.
مطهری یادآور شد: کسی که برای خودش شخصیتی قائل نیست و خود را کریم نمی داند، از شر او نمی توان ایمن بود چرا از ممکن است به هر کسی آسیب برساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.