به گزارش ایرنا، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بر انتقال سریع پناهندگان و پناهجویان به خارج از بازداشتگاه ها استرالیا در این دو کشور اقیانوس آرام تاکید کرد.
'امید' یک ایرانی مهاجر هنگامی که اقدام به خودسوزی در بازداشتگاه نائورو کرد، یک تیم از کمیساریای عالی پناهندگان در این بازداشتگاه حضور داشتند. این مهاجر پس از انتقال به بیمارستانی در شهر بریزبن استرالیا درگذشت.
یک روز پس از خودسوزی این جوان ایرانی، یک زن ۲۱ ساله سومالیایی نیز در این بازداشتگاه خودش را به آتش کشید و اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد.
به نوشته تارنمای 'ای.بی'سی'، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه ای تاکید کرد 'هیچ شکی وجود ندارد که سیاست فعلی (استرالیا) و پردازش دریایی و بازداشت طولانی مدت (این مهاجران) بسیار مضر است'.
براساس این بیانیه، حدود دو هزار 'پناهنده بسیار آسیب پذیر و پناهجو' در جزیره مانوس و نائورو با وجود تلاش های دولت پاپوآ گینه نو و نائورو وجود دارند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که نگرانی اصلی این کمیساریا در حال حاضر انتقال فوری این پناهندگان و پناهجویان به مکان هایی با پشتیبانی و خدمات مناسب است.
'کاترین استوبرفیلد' از دفتر منطقه ای کمیساریای عالی پناهندگان در کانبرا، گفت که حوادث اخیر بخشی از یک زنجیره رو به وخامت از سلامت روان این مهاجران و پناهجویان است که طی چند سال گذشته در بازداشتگاه نائورو بسر می برند.
وی گفت: 'این (خودسوزی و خودآزاری ها) بسیار قابل پیش بینی بود و نتیجه بازداشت های طولانی مدت است. این در واقع علامتی واقعی از این امر است که این افراد در حال حاضر همه امید خود را از دست داده اند'.
براساس آمار وزارت مهاجرت استرالیا صدها حمله و تجاوز جنسی به کودکان در بازداشتگاه های پناهجویان در نائورو و مانوس ثبت شده است.
در این بازداشتگاه ها تاکنون چند جوان مهاجر ایرانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و جان خود را از دست داده اند.
استرالیا در مانوس و نائورو بازداشتگاه هایی برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک این کشور تدارک دیده است که در شرایط بسیار بدی اداره شده و واکنش جامعه بین الملل را بدنبال داشته است.
استرالیا تلاش دارد این دسته از پناهجویان که درخواست اقامت آن ها رد شده است را به کشورشان بازگرداند و تاکید دارد این افراد باید به اجبار به کشور خود بازگردند، اما ایران این روش کانبرا را رد کرده است.
سیاست دولت ایران آزادی عمل اتباع کشورمان برای گزینش محل اقامت است و چنانچه فردی قصد بازگشت داوطلبانه به ایران را داشته باشد مورد پذیرش قرار می گیرد.
انسان های سودجو طی سال های گذشته با سیاه نمایی های غرب، تعدادی از جوانان ایرانی را اغفال کرده و با بهشت نمایی کشورهایی مانند استرالیا آنان را در دام انداخته و تلاش کردند این قشر را به صورت غیرقانونی به این کشورها منتقل کنند که براساس قانون های سختگیرانه کانبرا با مشکلات زیادی روبرو شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.