به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه خبری گلوب اند میل کانادا، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، در یک ویدئو کنفرانس به کمیته سنای کانادا گفت: من بیش از همیشه باور دارم که همانگونه که آن‌ها (ایرانیان) به دنبال توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با دنیای بیرونی هستند. اکنون زمان مناسبی برای کانادا و جامعه جهانی است تا دست در دست یکدیگر برای یافتن راه‌هایی موثر و سازنده برای تعامل با ایران در مورد حقوق بشر همکاری کنند.

این حضور ویدئویی احمد شهید در کمیته سنا در حالی شکل گرفت که دولت لیبرال کانادا به دنبال تعامل دوباره با ایران پس از یک دوره روابط سرد در دوران دولت پیشین است.

وی ادامه داد: تعامل فراگیر با ایران و توجه مستمر به حقوق بشر به نظر من واقعیت‌های متناقضی نیستند.

این جلسه استماع یک روزه سنای کانادا در خلال "هفته پاسخگویی ایران" در اتاوا برگزار شد که در این برنامه اعضای پارلمان مجموعه‌ای از طرح‌ها شامل اظهار نظر‌ها و سوالاتی را در پارلمان این کشور در رابطه با آن‌چه نقض حقوق بشر در ایران می‌دانند، رهبری می‌کنند.

تونی کلمنت محافظه‌کار منتقد سیاست خارجی کانادا و سناتور لیندا فروم این همایش سالانه را با درخواست از دولت برای توقف تعامل دوباره با ایران آغاز کردند.

کلمنت مدعی شد ما از دولت فدرال می‌خواهیم تا شتاب نادرست در به آغوش کشیدن تهران را متوقف کند.

با این‌که شهید حمایت خود را از تعامل دوباره با ایران ابراز داشت اما نسبت به انجام چنین کاری به بهای نادیده گرفتن آن‌چه نقض حقوق بشر در ایران خواند، هشدار داد.

وی ادامه داد: اگر بین یک گفت‌وگوی محرمانه و اعتراض علنی شرایط بد مصالحه صورت گیرد، من فکر می‌کنم چنین چیزی عملی نخواهد شد. اما اگر تعامل کانال دیگری باشد که بتواند حقوق بشر را ارتقاء دهد، مسلما ارزشمند است.

استفان دیون وزیرخارجه کانادا اعلام کرده است که این کشور با این‌که هنوز نگران روابط سوال برانگیز حقوق بشر ایران و نقش این کشور در منطقه به ویژه در قبال اسراییل است، بر مبنای گام به گام با ایران تعامل خواهد کرد.

احمد شهید همچنین در ادامه اظهارات خود گفت: این تعامل دوباره فرصتی طلایی برای شرکت‌های تجاری جهت سرمایه‌گذاری در ایران و ایفای نقش‌شان در ارتقای وضعیت حقوق بشر در این کشور ایجاد می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.