به گزارش ایلنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی از تلاش دولت جدید کانادا و علاقه‌مندی آن برای از سرگیری روابط دو کشور و انجام دور نخست مذاکرات پشت پرده در نیویورک بین مقامات ایران و کانادا خبر داده است که وزیر امور خارجه کانادا در مصاحبه مطبوعاتی خود گفته ما به عنوان یک دولت لیبرال قصد نداریم از نامیدن ایران به عنوان یک کشور حامی تروریسم دست برداریم.

محافظه کاران دولت قبل در سال ۲۰۱۲ به بهانه عدم حفظ امنیت دیپلمات‌های کانادایی در ایران به صورت یک جانبه به قطع روابط فی مابین دست زدند. به گفته تحلیل گران کانادایی دلیل اصلی قطع روابط دو کشور حضور ایران در لیست کشورهای حامی تروریست بود که توسط محافظه‌کاران دولت قبل تنظیم شده بود. دولت محافظه کار با قرار دادن نام ایران به عنوان حامی تروریست در را برای باز شدن پرونده‌های حقوقی علیه ایران در دادگاه‌های کانادا باز کرده بود.

در دو روز گذشته وزیر امور خارجه کانادا در پاسخ به مخالفان بازگشایی مجدد سفارت و برقراری تعامل با ایران گفته بود بحث‌های مربوط به بازگشایی روابط دیپلماتیک هنوز به سطح سیاسی نرسیده است. او همچنین محور مذاکرات طرفین در نیویورک را گرفتن ضمانت‌های لازم برای حفظ امنیت دیپلمات‌های کانادایی در ایران خواند.

گفت‌و‌گو‌های پیرامون تعامل مجدد دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها با توجه به حجم مخالفت‌ها در درون حاکمیت کانادا به ویژه لابی قدرتمند صهیونیستی از لحاظ سیاسی بسیار مشکل است.

گفتنی است که بحث‌های پیرامون خروج نام ایران از لیست به زعم آنها حامیان تروریست با مقوله بازگشایی سفارت خانه‌ها در دو کشور گره خورده و طبیعی است که شرط ایران برای برقراری مجدد روابط، تجدید نظر در لیست مزبور از طرف دولت لیبرال کانادا باشد.

در این میان از یک سو استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا به منتقدان این طرح گفته است که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای خروج ایران از لیست حامیان تروریست ندارند و حضور یا عدم حضور ایران در این لیست به عملکرد آن در آینده بستگی دارد از سویی دیگر از برنامه دولت برای تعامل مجددد با ایران دفاع کرده و پذیرفته است که تصمیم دولت قبل مبنی بر بستن سفارت خانه در تهران اشتباه بوده است.

دولت فعلی کانادا قطع روابط دیپلماتیک با ایران را اشتباه دولت قبل می‌داند. اما تعامل مجدد با ایران با توجه به حجم مخالفت‌های داخلی و اصرار ایران بر خروج نامش از لیست حامیان تروریست به عنوان پیش شرط برقراری مجدد رابطه این پروسه را زمانبر‌ کرده است. همه این شرایط در حالی اتقاق اقتاده که دولت کانادا شاهد موج ورود متحدان خود برای ورود به بازارهای ایران است و می‌داند استمرار سیاست صندلی خالی به ضرر این کشور تمام خواهد شد.

مذاکرات طرف‌های کانادایی و ایرانی در نیویورک حاکی از شکست سیاست صندلی خالی کانادا در عرصه دیپلماتیک در راستای دستیابی به بازارهای آماده ایران پس از برجام و پاسخگویی به شهروندان ایرانی- کانادایی است. تغییر لحن سیاست مداران این کشور با وجود اصرار آن‌ها بر عدم تغییر شرایط در خصوص قرارگرفتن نام ایران به عنوان حامی تروریست به نوعی سیاست یک بام و دو هواست.

پیش فرض ایران مبنی بر خروج نام این کشور از لیست حامیان تروریست برای سر گیری روابط از یک سو و صحبت‌های وزیر امور خارجه کانادا در خصوص تلاش آن‌ها برای پیدا کردن یک منطقه مناسب و امن در تهران برای سفارت خانه‌شان از سویی دیگر نشان می‌دهد پیگیری سیاست‌های دولت قبل کانادا در دستور کار دولت لیبرال جدید قرار ندارد و علی رغم مخالفت لابی‌های قدرتمند صهیونیستی در کانادا، چشم‌انداز روابط دو کشور روشن خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.