به گزارش خبرگزاری ایسنا، بی تردید اگر کسی حدود دو ماه پیش از شهرآفتاب دیدن می کرد بعید به نظر می آمد که برای نمایشگاه کتاب آماده شود؛ حجم بالایی از تلاش مدیریت شهری در این مجموعه انجام شد تا نهایتا شهرآفتاب برای ۱۵ اردیبهشت و برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران آماده شد.

گرمای هوای درون چادرها که محل استقرار ناشران آموزشی، دانشگاهی و کودکان است موجب نارضایتی شهروندان و ناشران شده بود. همچنین نرسیدن سیستم های اطلاع رسانی به نخستین روز نمایشگاه و کمبود ون‌ها و اتوبوس ها برای ساعات پایانی نمایشگاه قابل قبول نبود، اگر چه می‌شد از قبل پیش بینی و تصمیم مناسب را اتخاذ کرد اما این کمبودها تا روز دوم نمایشگاه نیز ادامه داشت، نکته ای که بسیاری از بازدیدکنندگان به آن اشاره می کردند دستگاه های کارت خوان و مشکلات بن کارت ها بود که بانک شهر به عنوان صادر کننده بن کارت‌ها مسئولیت تأمین دستگاه‌های کارت خوان غرفه‌ها را نیز برعهده داشته است ، مسئولیتی که تا پیش از این توسط بانک صادرات در نمایشگاه‌های قبل انجام می‌شد.

محمد یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه مقابل غرفه بانک شهر مستقر در داخل نمایشگاه درباره نمایشگاه کتاب و برگزاری آن به خبرنگار ایسنا به گرمای هوا درون چادرها و نبود سرپناه کافی در محوطه بیرونی جهت استراحت اشاره کرد و گفت: من به دلیل مشغله کاری تنها امروز که نخستین روز نمایشگاه است فرصت داشتم به شهرآفتاب بیایم و به چندین غرفه از جمله انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها مراجعه کرده‌ام که اعلام می کردند هنوز دستگاه کارتخوان تحویل نگرفته‌اند و خرید تنها با پول نقد امکان پذیر است.

وی ادامه داد: اولین غرفه ای که دستگاه کارت خوان داشت و خرید انجام دادم هنگام استفاده از بن کارت دستگاه اعلام می کرد که موجودی نداشت به غرفه بانک شهر که صادر کننده بن کارت‌ها است مراجعه کردم که در پاسخ گفتند هنوز نهاد مسئول پول بن کارت ها را به حساب نریخته است به همین دلیل کار نمی کند.

وی تاکید کرد: حدود ۳۰ دقیقه معطل شدم تا مشکل کارت من رفع شد. اگر قرار بود روز اول این کارت ها فعال نشود اعلام می کردند تا کسی مراجعه نکند.

رضا یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب که از استان قم به شهرآفتاب آمده است نیز از انتقال نمایشگاه به این مجموعه به دلیل نزدیکتر شدن به قم و به دلیل اینکه دیگر نیازی نیست ترافیک درون شهر تهران را تحمل کند ابراز رضایت کرد و افزود: این در شأن بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب نیست که حتی در نخستین روز برای پیدا کردن یک انتشارات عمومی در سالن ها مدت زیادی سرگردان شوند؛ چرا که هنوز سیستم های اطلاع رسانی به نمایشگاه آورده نشده است و بسیاری از غرفه ها هنوز اسم خود را در بالای غرفه نصب نکرده اند.

وی ادامه داد: همین مشکل نبود تابلوهای راهنما در مترو وجود داشت که باعث سردرگمی بازدیدکنندگان برای عزیمت به شهرآفتاب می شد.

وی تاکید کرد: من حدود ۱۵ دقیقه در صف ایستادم تا از عابربانک درون محوطه پول دریافت کنم چرا که برخی غرفه ها دستگاه کارت خوان ندارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ساعات پایانی نمایشگاه هم تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و غرفه داران برای بازگشت به خانه و یا به پارکینگ های کنار دانشگاه شاهد ساعت‌ها منتظر ماندند تا بتوانند از ون‌ها و اتوبوس‌های درون مجموعه استفاده کنند این درحالیست که به علت حجم زیاد مخاطبان نمایشگاه، در ساعات ابتدایی آغاز کار نمایشگاه نیز ایستگاه خط مترو به درستی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد، به طوری که مسافران قطارهای منتهی به شهر‌آفتاب مجبورند تا زمان رسیدن به ایستگاه شهرآفتاب به صورت فشرده همدیگر را تحمل کنند؛ درحالیکه قطارها با کندی و با چند بار توقف پیاپی آن را طی می‌کنند.

در نخستین روز کاری مجموعه شهرآفتاب و نمایشگاه کتاب تهران برخی کمبودها از جمله نبود سرپناه کافی در محوطه بیرونی نمایشگاه برای استراحت و فرار از آفتاب، مناسب نبودن سرویس‌های بهداشتی پرتابل برای حجم انبوه بازدیدکنندگان و در صف ماندن تعداد زیادی از شهروندان که در ساعات پایانی نمایشگاه برای رفتن به پارکینگ‌ها ساعت ها منتظر ماندند، وجود داشت.

همچنین پس از خروج از ایستگاه مترو شهرآفتاب و ورود به محوطه نمایشگاه به علت حجم زیاد و تعداد کم وسایل برای انتقال مسافران به سالن‌های اصلی نمایشگاه کتاب، آن‌ها مجبورند این مسیر نسبتا طولانی را پیاده طی کنند. بی تردید تعداد ون ها و اتوبوس های پیش بینی شده همانطور که از قبل نیز انتظار می رفت پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب نیست و امید است که در روزهای آتی با حل معضلات فعلی شهر آفتاب خاطره تلخی در یاد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران رقم نخورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.