به گزارش ایرنا، در این مطالعه هزار و ۲۴۰ نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله به همراه والدینشان از نظر میزان استفاده از گوشی هوشمند و کیفیت روابط خانوادگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد نیمی از نوجوانان به گوشی هوشمند اعتیاد دارند و والدین نیز این موضوع را تایید می کنند.
محققان بر این باورند که اعتیاد به فناوری می تواند برای هر شخصی اتفاق بیفتد. در این حالت شخص به جای حضور در جمع خانواده و شرکت در فعالیت های گروهی، رفتن به سینما و تفریحات دیگر و شرکت در فعالیت های ورزشی، ترجیح می دهد بیشتر وقت خود را صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی، دریافت و ارسال پیام و فعالیت هایی از این قبیل کند.
نوجوانانی که اصطلاحا به گوشی اعتیاد دارند، تلفن هوشمند خود را در هر ساعت چک می کنند و معمولا از تمرکز لازم برای انجام فعالیت های روزانه برخوردار نیستند. افت شدید تحصیلی از دیگر مضرات اعتیاد به تلفن همراه است. بیش از نیمی از والدین شرکت کننده در این مطالعه، از اینکه فرزندانشان تمام مدت گوشی به دست دارند گلایه کردند و این عامل را مهمترین دلیل مشاجره با فرزندان اعلام کردند.
در مطالعه ای که سال 2015 میلادی صورت گرفت، 92 درصد نوجوانان به اینکه هر روز برای اتصال به شبکه های اجتماعی آنلاین می شوند، اعتراف کردند.
برخی از مهمترین مضرات اعتیاد به گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی عبارتند از:
-آرتروز گردن
-کمر درد
-اختلال خواب
-دیابت
-اضافه وزن
-پرورش روحیه خشن
-افزایش ریسک پذیری و اقدام به کارهای خطرناک
-ضعف در برقراری ارتباط اجتماعی
-افت تحصیلی
-کاهش فعالیتهای شناختی مغز
-اختلال در یادگیری و حافظه
با توجه به اینکه اعتیاد به گوشی های هوشمند دامنگیر نیمی از نوجوانان است، اتخاذ راهکاری مناسب از جانب خانواده و مدرسه الزامیست. به والدین توصیه می شود که با ملایمت و دوستانه، عوارض استفاده افراطی از فناوری های مختلف را برای نوجوانان شرح دهند و از طرفی قوانین محکمی برای ساعات استفاده از تلفن هوشمند در منزل وضع کنند. روابط گرم خانوادگی یکی از مهمترین روش هایی است که نوجوان را به سمت خانواده جذب می کند. غذا خوردن تمام اعضای خانواده باهم، یکی از مهمترین فاکتور های خانواده سالم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.