به گزارش ایرنا، ‌کریستینا زوکولای استرالیایی که این روزها در آکادمی فوتبال در حال تدریس به داوران و مدرسان زن فوتبال ایران است، می گوید: ‌ما
می دانیم زنان ایران محدودیت هایی دارند، بنابراین باید راهی پیدا کنیم تا با وجود این شرایط، سطح دانش آنان در این حوزه افزایش یافته و شانس بیشتری برای حضور در میادین مختلف بین المللی به دست آورند.
دوره آموزش داوری فوتبال زنان با حضور مدرس استرالیایی فیفا از دوشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه ) در آکادمی ملی فوتبال آزادی آغاز شده و تا فردا (جمعه ) ادامه دارد.
در این دوره آموزش داوری 9 داور، ‌21 کمک داور فوتبال زنان و پنج مدرس فوتبال زنان حضور دارند و تریسی لاول مدرس بدنساز فیفا از کشور افریقای جنوبی زوکولای را برای برگزاری این دوره آموزشی همراهی می کند.
مدرس فیفا هدف از برگزاری این دوره آموزشی را ارتقای سطح فنی داروان ایرانی و به روز شدن دانش مدرسان زن فوتبال ایران عنوان کرد و گفت:‌ باید سطح دانش مدرسان داوری در ایران افزایش یابد تا بتوانند بهتر این مهارت را در اختیار داوران جوان ایرانی قرار داده و سطح داوران ایرانی از هر نظر به داوران دیگر نقاط جهان نزدیک شود.
این مدرس داوری در پاسخ به اینکه آیا برگزاری این دوره ها و حضور بیشتر آنان در میادین بین المللی شانس آنان برای حضور در جام جهانی فوتبال زنان را افزایش خواهد داد؟ ‌گفت: ‌برای همه داوران بین المللی زن شانس برابری برای قضاوت در جام جهانی وجود دارد و شخصا با عملکرد چند تن از داوران ایرانی را در تورنمنت ها و مسابقات بین المللی از نزدیک دیده ام.
وی توضیح داد: داوران زن برای حضور جدی تر در میادین بین المللی باید علاوه بر آمادگی تکنیکی از نظر بدنی و فیزیکی نیز آمادگی بالایی داشته باشند زیرا این از شاخص های یک داور خوب محسوب می شود.
زوکولا گفت:‌ در ایران پایه و ابزار لازم برای ارتقا سطح داوری فوتبال زنان مهیا است زیرا داوران زن ایرانی از نظر تکنیکی و فیزیکی شرایط آماده هستند و یا به عبارتی ابزار لازم را در اختیار دارند و حالا ما اینجا هستیم تا کمک کنیم سطح دانش و آگاهی آنان را ارتقا یابد و هدف ما از این ارتقا فقط برای قضاوت در مسابقات بین المللی نیست بلکه حضور آماده در مسابقات داخلی و لیگ های کشور نیز هست.
مدرس فیفا اضافه کرد: تعداد داوران زن فوتبال در آسیا کم هستند و باید شرایط به گونه ای فراهم شود تا تعداد آنان در سطح آسیا افزایش یابد.
وی در پاسخ به این سوال ایرنا که شاخص های اصلی یک داور خوب بین المللی فوتبال چیست گفت:‌ شجاعت نخستین شاخص مورد نیاز برای یک داور است، داوری کار ساده ای نیست و شجاعت باید یکی از ویژگی های شخصیتی داوران باشد.
زوکولای ادامه داد:‌ داوران می دانند با هر تصمیمی که یک داور در فوتبال اتخاذ می کند حداقل ۵۰ درصد تماشاگران و بازیکنان مخالف رای آنان هستند بنابراین فضا برای فعالیت داوران بسیار سخت و سنگین است اما یک داور خوب باید برای این فضا آمادگی و شجاعت کافی داشته باشد.
این مدرس فیفا، صداقت را دومین ویژگی یک داور برجسته عنوان کرد و گفت:‌ داور باید این صداقت را داشته باشد که می تواند اشتباه کند، ‌ما نمی خواهیم اشتباه کنیم اما انسان هستیم و انسان ها حق اشتباه کردن دارند، اما صداقت این امکان را می دهد که برگردیم این اشتباه را جبران کنیم.
وی توضیح داد:‌ برای جبران این اشتباه باید سطح آگاهی و توانمندی خود را افزایش داد و مدرسان باید اشتباهات داوری را به داوران نشان دهند تا آنان با استفاده از تجربیان دیگران کم اشتباه تر قضاوت کنند و این اشتباهات تکرار نشود.
تواضع و فروتنی سومین شاخص مورد نظر این مدرس داوری فیفا است، ‌وی می گوید: داوران نباید هرگز تصور کند که همه چیز را می دانند بلکه باید همیشه یاد بگیرند و یادگیری یک نکته حتی بسیار کوچک تکنیکی یا روانشناسی و افزایش بسیار کم آمادگی جسمانی می تواند در قضاوت بهتر آنان تاثیر گذار باشد.
این مدرس در خصوص سطح داوران زن ایرانی گفت:‌ شناخت زیادی از داوری زنان ایرانی ندارم اما می دانم که آنان نمی توانند در مسابقات فوتبال مردان سوت بزنند و این مساله مانع از دستیابی سریع تر آنان به تجربه بیشتر در این زمینه می شود.
به گفته این مدرس استرالیایی، بهترین داوران زن جهان هم اکنون در مسابقات مردان و زنان سوت می زنند.
کرستینا زوکولای ۲۰ سال است که داوری می کند و نیمی از این سال ها به عنوان یک داور بین المللی در فوتبال سوت زده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.