به گزارش ایرنا، وی این مطلب را به دنبال اعلام برگزاری کنگره فوق العاده حزب عدالت و توسعه از سوی داوداوغلو و نامزد نشدن وی در این کنگره برای رهبری این حزب بیان کرد.
قلچداراوغلو با اشاره به اینکه داووداوغلو در دو انتخابات شرکت و در انتخابات نخست 40 و در دومین انتخابات قریب به 50 درصد آراء را کسب کرد، گفت: مشروعیت داوداوغلو به عنوان نخست وزیر و فرد منتخب مردم در هیچ زمان زیر سئوال نرفته و وی با آرای مردم به عنوان نخست وزیر انتخاب ولی به خواست یک نفر (طیب اردوغان) از سمت خود کناره گیری کرده است.
رهبر حزب جمهوریخواه خلق با بیان اینکه داووداوغلو آرای ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم ترکیه را کسب کرده است ادعا کرد، وی به خواست کاخ ریاست جمهوری از سمت خود کناره گیری می کند و این امری مایه تاسف است.
قلچداراوغلو در سخنان بسیار تند خود آنچه را که «رئیس جمهوری (اردوغان) با کودتا علیه داووداوغلو و دولت قصد تثبیت دیکتاتوری خود را دارد» خواند گفت: هم داوداوغلو به عنوان یک رهبر سیاسی که آرای 23 میلیون و 500 هزار نفر را کسب کرده و هم حزب عدالت و توسعه به عنوان یک حرکت سیاسی مهم در تاریخ سیاسی ترکیه می بایست در مقابل این «کودتا» ایستادگی می کردند.
وی اردوغان را به دیکتاتوری متهم کرد و گفت: «حزب جمهوری خواه خلق در مقابل خواست اردوغان برای دیکتاتوری مقاومت خواهد کرد.»
احمد داووداوغلو رهبر حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر ترکیه امروز (پنجشنبه) از برگزاری کنگره فوق العاده در 22 ماه مه میلادی (دوم خرداد) خبر داد و اعلام کرد نامزد رهبری حزب در این کنگره نخواهد شد.
از شب گذشته تاکنون رسانه های مختلف و کارشناسان سیاسی مهمترین عامل در تصمیم داووداوغلو برای کناره گیری از رهبری حزب را خواست طیب اردوغان برای اعمال قدرت بیشتر در زمینه های مختلف ارزیابی می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.