به گزارش فارس سازمان پزشکان بدون مرز امروز اعلام کرد که با توجه به بی‌تأثیر بودن اوالین «نشست بشردوستانه» سازمان ملل در تأمین امنیت امدادگران و پزشکان در میادین جنگ، در این نشست شرکت نمی‌کند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، پزشکان بدون مرز اعلام کرده‌اند در این نشست ۲ روزه که ۲۳ و ۲۴ ماه می (۲ و ۳ خرداد) در استانبول برگزار می‌شود، ۸۰ کشور شرکت‌کننده، ۶ هزار شرکت‌کننده عادی، ۲۵۰ نفر از بزرگان بخش خصوصی دنیا و سران سازمان‌های حقوق‌بشری، تصمیم الزام‌آوری برای ایجاد امنیت برای کادر درمانی در میادین نبرد نخواهند گرفت و شرکت پزشکان بدون مرز، منتفی است.

در بیانیه پزشکان بدون مرز آمده است: «ما با ناامیدی از حضور در این اجلاس انصراف می‌دهیم زیرا دیگر امیدی نداریم که در این نشست، ضعف اقدامات بشردوستانه و فعالیت‌های اورژانشی در مناطق درگیری، مورد بررسی قرار گیرد.»

مهر ماه سال گذشته بود که جنگنده‌های آمریکایی در خلال نبرد نیروهای پیاده با اعضای طالبان، یکی از بیمارستان‌های متعلق به خیریه بین‌المللی «پزشکان بدون‌مرز» را بمباران کرده و ۴۲ نفر از جمله ۱۴ کارمند پزشکان بدون مرز و ۲۸ بیمار را کشتند.

این سازمان خواستار تحقیق نهادی مستقل در این خصوص شد اما پنتاگون خود درخصوص عملکرد سربازانش تحقیق کرد و نهایتاً اعلام کرد که آنها مرتکب اشتباهی ناخواسته شده‌اند و به تناسب همین اشتباه، تنبیه می‌شوند.

پزشکان بدون مرز اعتراض و دولت افغانستان از این گزارش استقبال کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.