به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی، در پی یورش اخیر نیروهای امنیتی به مقر اتحادیه روزنامه نگاران مصر در مرکز قاهره و بازداشت دو تن از روزنامه نگارانی که در تظاهرات های اعتراض آمیز به واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی شرکت کرده بودند، بحران بین این اتحادیه و وزارت کشور بوجود آمده است.

در همین رابطه شب گذشته شورای اتحادیه روزنامه نگاران نشستی را در مقر این اتحادیه برگزار کرد که پس از نشست مجمع عمومی اتحادیه در روز چهارشنبه، این نخستین نشست شورا بود.

شورای مذکور در این نشست بیانیه ای را صادر کرد و طی آن تشکیل گروه های کاری برای تداوم ارتباط با اتحادیه های حرفه ای و نمایندگان فراکسیون های پارلمانی و نیز دعوت از پیشکسوتان و روزنامه نگارانی که اکنون نماینده پارلمان هستند جهت برگزاری نشست روز شنبه برای بررسی راهکارهای اجرای تصمیمات مجمع عمومی را خواستار شد.

روز چهارشنبه نیز مجمع عمومی اتحادیه روزنامه نگاران نشستی را برگزار و طی آن ۱۸ خواسته از جمله برکناری وزیر کشور، انتشار عکس سیاه وزیر کشور، عذرخواهی عبدالفتاح السیسی و آزادی روزنامه نگاران بازداشت شده را خواستار شد و پس از آن روزنامه های مصر روز پنج شنبه در پاسخ به این درخواست و در اعتراض به یورش نیروهای امنیتی به مقر این اتحادیه، تصویر وزیر کشور را «سیاه» منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، روزنامه های معروف مصر اعم از المصری الیوم، الیوم السابع، البوابه، الوطن و المقال بنا به درخواست اتحادیه روزنامه نگاران عکس «مجدی عبدالغفار» وزیر کشور را به صورت سیاه در صفحه نخست خود منتشر کردند و این در حالی است که روزنامه الاهرام از عمل به توصیه اتحادیه خودداری کرد.

شورای اتحادیه روزنامه نگاران همچنین از تمامی روزنامه ها خواست تا روز شنبه به اعتراضات پایبند بوده و صفحات نخست خود را به صورت سیاه رنگ و با مطالبی در خصوص درخواست برکناری وزیر کشور و نیز موضوعاتی درباره آزادی بیان و مطبوعات منتشر کنند.

همچنین تصمیم گرفته شد روز شنبه بیانیه ای خطاب به افکار عمومی منتشر و طی آن به تمامی دروغ های گمراه کننده و شایعات مغرضانه برخی ها که هدف از آن بدنام کردن اتحادیه روزنامه نگاران است، پاسخ داده شود.

روز یکشنبه نیروهای امنیتی مصر با هدف بازداشت تعدادی از روزنامه نگارانی که در تظاهرات اعتراض آمیز به واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی شرکت داشتند، به مقر اتحادیه روزنامه نگاران یورش بردند.

بر اساس این گزارش، «مایسه یوسف» یکی از روزنامه نگارانی که شاهد بازداشت دو تن از همکارانش بود، در این باره اظهار داشت: حدود ۳۰ تا ۳۵ نیروی امنیتی با لباس شخصی وارد مقر اتحادیه شده و عمرو و محمود را دستگیر کردند.

از سوی دیگر محمود کامل عضو شورای اتحادیه نیز اظهار داشت که بیش از ۴۰ نفر از نیروهای امنیتی و افسران پلیس سعی داشتند درب اتحادیه را بشکنند و به محض اینکه نگهبانان در را باز کردند به سمت آنها حمله کرده و حرمت اتحادیه را شکستند و دو نفر از روزنامه نگاران را بازداشت کردند.

وی افزود که یکی از نگهبانان از ناحیه چشم هدف ضربه با مشت یکی از نیروهای امنیتی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، مقر اتحادیه روزنامه نگاران روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی کارگر تعطیل بوده و درب آن نیز بسته بود.

این در حالی است که عمرو بدر سردبیر روزنامه الکترونیکی بوابه ینایر و محمود السقا از روزنامه نگاران این روزنامه از روز شنبه در اعتراض به قرار بازداشت آنها که از سوی دادستانی به اتهام تحریک مردم به تظاهرات در اعتراض صادر شده بود، تحصن کرده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.