به گزارش خبرگزاری مهر، به احتمال فراوان بزرگترین تلسکوپ دنیا نه در هاوایی بلکه در هند ساخته می شود. شاید هیچ کس به اندازه مردم هند از مناقشه ماههای اخیر میان مسؤلان پروژه بزرگترین تلسکوپ دنیا و مردم محلی هاوایی خوشحال نباشد زیرا درصورتیکه این مناقشه به نفع مردم هاوایی تمام شود، باید شاهد ساخت بزرگترین تلسکوپ دنیا در آن سوی دنیا یعنی هند باشیم که البته با تصمیم اخیر دادگاه عالی هاوایی دیگر نباید به این جزیره به عنوان محل ساخت چنین تلسکوپی فکر کرد.

در ماههای اخیر اعتراضات زیادی از سوی مردم محلی هاوایی نسبت به ساخته شدن بزرگترین تلسکوپ جهان در این جزیره صورت گرفته است.

از سالها پیش قرار بود که منطقه «مانا که» در هاوایی برای پروژه Thirty Metre Telescope موسوم به TMT در نظر گرفته شود اما مردم محلی این منطقه همواره اعتراض خود را نسبت به ساخت و ساز این پروژه ابراز کرده اند.

اکنون خبر می رسد که مسؤلان این پروژه به مکان جایگزینی فکر می کنند و در این میان دو فاکتور موقعیت استراتژیکی و بعد مالی پروژه را نیز مد نظر قرار داده اند.

درصورتیکه این پروژه به هند برسد به احتمال فراوان شاهد ساخت آن در منطقه «هانله» خواهیم بود.

البته هند تنها گزینه بعدی ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان نخواهد بود و شیلی هم به عنوان یک گزینه محتمل در نظر گرفته شده است.

اگرچه از ابتدا قرار بود تلسکوپ TMT در سال ۲۰۱۵ ساخته شود اما اکنون و با توجه به مشخص نبودن مکان ساخت آن، این پروژه بین ۱۸ تا ۲۴ ماه به تعویق افتاده است.

در پروژه ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان کشورهای چین، ژاپن، کانادا، آمریکا و هند حضور دارند که سهم هندی ها در این پروژه ۱۰ درصد است.

این تلسکوپ دارای آینه بزرگی به قطر ۳۰ متر است. این آینه متشکل از ۴۹۲ ساختار شش ضلعی است که با فاصله بسیار ناچیز ۲.۵ میلیمتری در کنار هم چیده شده اند. آینه دوم این تلسکوپ ۳.۱ متر قطر دارد که تقریبا برابر با آینه اصلی بسیار از تلسکوپهای امروزی در دنیاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.