به گزارش اقتصادنیوز، مقصود اسعدی‌سامانی درباره نوسازی ناوگان هوایی و اعتباراتی که برای این کار لازم است، گفت: توقع ما این بود که دولت در بحث صندوق توسعه ملی، کمک‌هایی به ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان خود داشته باشد؛ ولی به‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده در این زمینه، متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی توفیقی نداشته‌اند. البته شاید منابع صندوق توسعه ملی اجازه نداده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، مقرراتی است که در صندوق توسعه ملی حاکم است و فرصت استفاده از امکانات این صندوق را برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم نکرده است. در حالی که شرکت‌های هواپیمایی انتظار دارند این همراهی از سوی صندوق توسعه ملی صورت گیرد. به هر حال ما به منابع این صندوق امیدواریم و البته نمایندگان مجلس باید در این موضوع ورود کنند و با بازنگری در مقررات صندوق، شرایطی را فراهم کنند که شرکت‌ها از امکانات و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان استفاده کنند. در شرایط فعلی بعد از گشایش‌های انجام‌شده در برنامه برجام، بحث تامین منابع مالی از طریق فاینانس نیز مطرح است که پشتیبانی سیستم بانکی کشور می‌تواند کار را تسهیل کند. بانک‌ها می‌توانند در این عرصه نقش‌آفرین باشند و برای پشتیبانی فاینانس هواپیمایی، همت کنند تا در راستای توسعه یا نوسازی ناوگان اقدامات موثری انجام شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ‌برآوردی دارید که چه رقمی نیاز است از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کند؟ تصریح کرد: رقم دقیق برآوردی را ندارم، ولی تلاشی که شرکت‌ها برای استفاده از منابع این صندوق انجام داده‌اند، به نتیجه نرسیده است. به هر حال با توجه به نیازی که ناوگان دارد، ارقام متفاوتی عنوان می‌شود و اگر شرایط را صندوق فراهم کند و بازنگری در مقررات آن صورت گیرد، می‌تواند کمک موثری به نوسازی ناوگان صورت گیرد. همان‌طور که گفتم، پشتیبانی فاینانس از سوی بانک‌ها نیز مهم است که می‌تواند به نوسازی ناوگان منجر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.