حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا درباره وضعیت «مینو خالقی» اظهار کرد: قانون در این رابطه ابهام دارد. یعنی اگر فردی منتخب شد، اما شورای نگهبان آرای آن شخص را ابطال کرد آیا نفر بعدی وارد مجلس می‌شود یا انتخابات آن استان و شهر میان‌دوره‌ای خواهد شد؟

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در ادوار گذشته وضعیت مشابه «مینو خالقی» رخ داده است یا خیر؟»، گفت: در گذشته یک بار چنین رویکردی در حوزه انتخابیه زابل اتفاق افتاد. به عبارتی شورای نگهبان آن کاندیدا را تأیید و بعد از رأی‌آوردن وی، شورای نگهبان آرای آن کاندیدا را ابطال کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در این باره اضافه کرد: آرای «حبیب‌الله دَهمَردهِ» در مجلس چهارم یا پنجم ابطال شد. حتی به خاطر دارم وی عازم به شهر تهران بود ولی رادیو اعلام کرد صلاحیت «دَهمَردهِ» رد شده است و انتخابات در آن حوزه انتخابیه به مرحله دوم کشیده شد.

غفوری‌فرد با بیان اینکه «قانون در این باره ابهام دارد چراکه تکلیف کاندیداهایی که آرا یا صلاحیتشان بعد از تأیید اولیه شورای نگهبان رد یا ابطال شود، مشخص نیست»، تصریح کرد: وزارت کشور درباره مینو خالقی یا هر کاندیدای دیگری می‌گوید «اگر در ابتدا صلاحیت نامزدی تأیید و بعد از اینکه وی به عنوان منتخب مردم برگزیده شد، اما بعدا صلاحیت یا آرای او دچار اشکال شد باید مشکلش در مجلس حل و فصل شود».

وی با طرح این پرسش که «اگر برای مینو خالقی اعتبارنامه‌ای صادر نشود و او را رد کنند، آیا انتخابات میان‌دوره‌ای می‌شود یا اینکه نفر دوم به مجلس دهم راه پیدا می‌کند؟»، گفت: ‌به نظر می‌رسد برای حل این مشکل توافق و تقسیم کاری میان مسئولان کشور وجود ندارد. بنابراین مسئله مربوطه نشان‌دهنده این است که قانون در این رابطه ابهام دارد. ولی وزارت کشور در این باره گفته است که استفسار خواهد کرد.

گروکشی در فضای کنونی کشور کار صحیحی نیست

این فعال سیاسی اصولگرا به هشدار علی مطهری مبنی بر اینکه اگر اعتبارنامه‌ای برای مینو خالقی صادر نشود، «وزیر کشور را استیضاح می‌کند» اشاره کرد و افزود: استیضاح دست یک نماینده نیست که بتواند وزیری را استیضاح کند، اما این امر به عمر مجلس نهم شورای اسلامی نخواهد رسید.

وی همچنین تأکید کرد: به عقیده من، با وجود مشکلات خارجی و داخلی که کشور با آن‌ها مواجه است، «گروکشی» اقدام درست و صحیحی نیست.

احمدی‌نژاد دوبار تأیید صلاحیت شده و باز هم تأیید صلاحیت می‌شود

غفوری‌فرد در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره اینکه «آیا ممکن است محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ تایید صلاحیت شود یا خیر؟»، بیان کرد: اگر تاکنون احمدی‌نژاد مشکلی داشت محاکمه می‌شد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: مخالفت با عقاید، افکار و رفتار فردی دلیل بر ردصلاحیت نیست. احمدی‌نژاد دوبار توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌ است و وی بعد از آن نیز رفتاری مرتکب نشده که بخواهند احمدی‌نژاد را ردصلاحیت کنند.

پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی غیرممکن است

رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی منتسب شده به محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ تأکید کرد: یارانه ۲۵۰ هزار تومانی «به هیچ‌عنوان» قابلیت اجرایی شدن ندارد. به عبارتی پرداخت یارانه نقدی آن هم با این مبلغ اصلا عملیاتی نیست. چراکه هم‌اکنون نیز دولت برای پرداخت یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی با مشکل مواجه است و تاکنون نتیجه مثبتی هم در بر نداشته است حالا چه برسد به اینکه مبلغ یارانه‌ها ۲۵۰ هزار تومان شود.

دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران در این باره اضافه کرد: یارانه ۲۵۰ هزار تومانی، پنج‌ونیم برابر ۴۵۵۰۰ تومان است. زمانی‌که برای اولین بار مردم یارانه دریافت کردند هر بشکه نفت ۱۵۰ دلار بود در حالی‌که امروز هر بشکه‌ نفت ۳۰ دلار است. متأسفانه سیاست یارانه‌ها از همان ابتدا به درستی اجرا نشد، به عبارتی از روز اول «آقای احمدی‌نژاد» یارانه‌ها را «بد» اجرا کرد.

سنگ بنای یارانه‌ها اشتباه گذاشته شد

غفوری‌فرد یادآور شد: زمانی‌که ما خودمان «یارانه‌» را در مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم هدفمان این بود که «حداکثر ۵۰ درصد آن چیزی که از تعدیل قیمت‌ها و درآمد به دست می‎آید» به یارانه‎ها اختصاص پیدا کند، ۳۰ درصد برای صنایع و ۲۰ درصد دیگر نیز به دولت تعلق یابد.

وی در این باره توضیح داد: همه آن ۵۰ درصد هم به صورت پول نقد نبود. یعنی یارانه‌ها «هفت بند» داشت که یکی از آن بندها این‌گونه بود؛ به عنوان مثال: بهداشت عمومی، طرح سلامت و... در آن سیاست‌ها پیش‌بینی شده بود. اما از همان روز اول، پرداختی‌ها از ۱۰۰ درصد هم بیشتر شد. در حالی‌که در قانون آمده بود «که دولت در سال حداکثر ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان باید برای این کار صرف کند، اما دولت در همان موقع بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، از همان روز اول سنگ بنای «یارانه‌ها» اشتباه گذاشته شد.

بعید می‌دانم دولت روحانی، تک‌دوره‌ای شود

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره اظهارات مخالفان و منتقدان دولت تدبیر و امید که گفته‌اند «دولت روحانی، تک‌دوره‌ای خواهد شد» تصریح کرد: «بعید می‌دانم» این دولت تک‌دوره‌ای شود. این قضیه اصلأ قابل پیش‌بینی نیست که آیا دولت روحانی دو دوره‌ای می‌شود یا تک‌دوره‌ای. زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ همه می‌گفتند انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد ولی دیدیم که چنین رویدادی به وجود نیامد. البته می‎دانید که تصمیمات ما همیشه دقیقه نودی است. همانطوری که پیش‌تر ذکر کردم انتخابات در ایران هیچ‌وقت قابل پیش‌بینی نبوده و نیست.

غفوری‌فرد درباره اظهارات غلامعلی حدادعادل مبنی بر اینکه «دولت در مرحله اول انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی دخالت داشته است»، اظهار کرد: این حرف‌ها و سخنان را باید خود دولت پاسخ دهد «من که وکیل وصی دولت نیستم». اما گویا گفته شده که چرا دولت «لیست امید» را تأیید کرده است؟

وی در این باره بیان کرد: دولت نمی‌تواند، اما یک شخص مانند رئیس‌جمهوری یا معاونان وی می‌توانند درباره کاندیدا یا لیستی نظر خودشان را بیان کنند. در قانون واژه‌های «دخالت دولت و استفاده از امکانات دولتی در انتخابات» منع و ممنوع شده است نه اشخاص. به عبارتی نظر دادن وزرا درباره «کاندیدا یا لیست» دخالت در انتخابات نیست. به عقیده من نیز چنین رفتاری فاقد اشکال و ایراد است. حتی این مسئله حق دولت است و هیچ ممنوعیتی در این باره وجود ندارد. بنابراین فردی با عنوان دولتی حق دخالت یا شرکت در انتخابات را ندارد، اما این حق را دارد که درباره کاندیدا یا لیست، نظر خودش را بیان کند یا به آن‌ها رأی دهد.

گفتنی است «حبیب‌الله دَهمَردهِ» استاندار سابق استان‌های لرستان‌ (از سال ۸۹ تا ۹۲)، سیستان و بلوچستان (از سال ۸۴ تا ۸۷) و کرمان ( از سال ۸۷ تا ۸۹) بوده است. تماس‌های مکرر خبرنگار آنا با وی برای پیگیری چند و چون حوادث مربوط به ابطال آرای وی در ادوار گذشته مجلس، بی‌نتیجه ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.