به گزارش فارس شب گذشته «ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی و رئیس پیشین سرویس اطلاعات عربستان که زمانی سفیر ریاض در واشنگتن بود و «یاکوف آمیدور» مشاور پیشین نتانیاهو در نشستی مشترک در موسسه واشنگتن اعلام کردند که برنامه هسته‌‌ای ایران یک تهدید است. هر دوی این افراد تاکید کردند که در زمینه بحران میان فلسطینیان و اسرائیل با آمریکا اختلاف‌نظر فراوانی دارند.

بنابر گزارش «تایمز‌آو اسرائیل»، فیصل تاکید کرد که اقدامات در راستای صلح عربی پیشنهاد عربستان به اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ بود که از دید وی مسیری برای دستیابی به توافق نهایی محسوب می‌شود. آمیدور هم از کشورهای عربی خواست تا شرایطی از همکاری با یکدیگر را فراهم کنند تا فلسطینیان را پای میز مذاکره بکشانند.

فیصل در این نشست که موسسه واشنگتن در شرق نزدیک آن را ترتیب داده بود گفت: «من نمی‌فهمم که چرا دولت نتانیاهو پیشنهادی که ما در سال ۲۰۰۲ دادیم را پیگیری نمی‌کند و علاوه بر آمریکا با جهان عرب همکاری نمی‌کند.درک اینکه دستیابی به صلح، پیگیری راه حل دو دولت است، نیازی به نبوغ انیشتین ندارد.»

در مقابل آمیدور بدون اشاره به پیشنهاد عربستان که اسرائیل آن را رد کرده است، گفت که عدم دستیابی به موفقیت در این زمینه تقصیر دولت نتانیاهو نبوده است. وی به تلاش‌هایی که نخست‌وزیر‌های قبلی اسرائیل صورت داده بودند اشاره کرد.

هر دو این افراد اما درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدگاه‌های مشترکی داشتند و با طرح ادعای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای درباره این برنامه ابراز نگرانی کردند. فیصل گفت که خاورمیانه باید منطقه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی باشد و باید در صورتی که ایران بخواهد به سمت ساخت بمب پیش برود، تمامی گزینه‌ها روی میز باشد و در این صورت عربستان هم باید بمب هسته‌ای داشته باشد.

طرف اسرائیلی هم گفت که از نظر وی ایران تا پایان توافق به سمت ساخت بمب پیش می‌رود و از دید اسرائیل این تهدیدی است که اجازه رخ دادن آن را نخواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.