به گزارش ایسنا، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن در معاملات روز جمعه ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و از ابتدای هفته جاری ۳.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد که بزرگترین کاهش هفتگی در ۱۲ هفته گذشته به شمار می‌رود.

شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن پس از اینکه بازار توکیو پس از سه روز تعطیلات فعالیت را ازسرگرفت، با ۰.۳ درصد کاهش در ۱۶۱۰۶.۷۲ واحد ایستاد. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۳ درصد بالا رفت و به ۵۳۵۸.۶۰ واحد رسید در حالیکه هانگ سنگ هنگ کنگ ۱.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و در ۲۰۱۹۴.۸۴ واحد قرار گرفت و شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین ۱.۸ درصد ریزش کرد و به ۲۹۴۵.۰۸ واحد رسید. بازارها در کره جنوبی به مناسبت تعطیلات ملی بسته بودند.

در وال استریت شاخصهای بزرگ سهام روز پنج شنبه عمدتا ضعیف ظاهر شدند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج کمتر از ۰.۱ درصد افزایش یافت و در ۱۷۶۶۰.۷۱ واحد بسته شد. استاندارد اند پورز ۵۰۰ با کمتر از ۰.۱ درصد کاهش، به ۲۰۵۰.۶۳ واحد رسید در حالیکه نزدک کامپوزیت با ۰.۲ درصد کاهش، در ۴۷۱۷.۰۹ واحد بسته شد.

بازارهای آمریکا به انتشار گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در آوریل که معیار کلیدی سنجش سلامت اقتصاد این کشور به شمار می رود چشم دوخته اند. انتظار می‌رود آمار نشان دهند ۲۰۰ هزار شغل جدید در ماه گذشته ایجاد شده و نرخ بیکاری پنج درصد مانده است. اگر این آمار بهتر از حد مطلوب باشند ممکن است بانک مرکزی آمریکا را به افزایش نرخهای بهره در نشست ماه آینده ترغیب کرده و از ارزش دلار پشتیبانی کند.

اما در مجموع اعتماد در تالارهای معاملات طی دو هفته گذشته در پی آمار اقتصادی مایوس کننده ای که از سوی اقتصادهای جهان از چین گرفته تا آمریکا اعلام شدند، لطمه دیده و امید به احیای اقتصاد جهانی را ضعیف کرده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، تحلیلگران مهمترین موضوع هفته جاری را موفقیت دلار آمریکا برای حفظ موقعیتش در برابر ارزهای رقیب عنوان کرده اند. اظهارات اخیر چند مقام بانک مرکزی آمریکا که موافق افزایش نرخهای بهره در نشست ژوئن بودند، از ارزش دلار حمایت و کمک کرد دلار از سطح ۱۰۵.۵۰ ین در روز سه شنبه به بالای ۱۰۷ ین در روز جمعه صعود کند.

بهای معاملات نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار بورس کالای نیویورک ۳۳ سنت کاهش یافت و به ۴۳.۹۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام روز پنج شنبه با ۵۴ سنت افزایش، در ۴۴.۳۲ دلار بسته شده بود. بهای نفت برنت که مبنای معاملات بین المللی است در بازار لندن ۲۹ سنت کاهش یافت و به ۴۴.۷۲ دلار رسید.

دلار از ۱۰۷.۱۰ ین در معاملات روز پنج شنبه به ۱۰۷.۰۷ ین کاهش یافت در حالیکه یورو از ۱.۱۴۹۰ دلار به ۱.۱۴۱۵ دلار کاهش پیدا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.