به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف با بیان اینکه روسیه در گذشته با یک اقدام تحریک آمیز مواجه شد به سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه اشاره کرد و آن را جنایت و اشتباه خواند.

وی در مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا با اشاره به تداوم حضور نظامی روسیه برای سرکوب تروریست ها در سوریه براساس خواسته دولت این کشور، اظهار کرد: با تصمیم رییس جمهوری روسیه بخشی از نیروهای ما در سوریه مانده اند که به خوبی وظایف و ماموریت های خود را انجام می دهند و فکر نمی کنم در این شرایط که نیروی هوافضای روسیه مستقر است، کسی بخواهد بازی های خطرناک در سوریه انجام دهد.
لاوروف اظهار کرد: با اقدام های صورت گرفته از سوی روسیه دیگر تکرار چنین اقدام هایی (ساقط کردن هواپیمای روسی) ناممکن است زیرا تمامی تدابیر برای اینکه از هرگونه رویدادی جلوگیری شود، به عمل آمده است و سران ترکیه از آن آگاه هستند.
وی همچنین با انتقاد از سیاست های ترکیه درباره سوریه گفت: آنکارا این موضوع را پنهان نمی کند که مرتب کردها را در سوریه گلوله باران کرده، آنها را تروریست می خواند و از مشارکت کردها در مذاکرات سوری سوری هم جلوگیری می کند.
لاوروف ادامه داد: اتحادیه اروپا هم زیر فشارهای ترکیه از ایجاد محدوده امنیتی در سوریه سخن می گوید و البته درخواست هایی هم برای حمله نظامی بیان می شود، اما برای اینکه از این اقدام ها جلوگیری شود، باید طراحان چنین گزینه ای را هدایت کرد، زیرا دلیل یا بهانه ای برای چنین اقدام هایی ندارند و آتش بس در حال تقویت شدن است.
وزیر خارجه روسیه گفت: در اقدام های ترکیه به عنوان عامل تمامی این طرح ها از جمله ایجاد محدوده امنیتی و طرح ب (حمله نظامی در صورت شکست آتش بس)، می توان طرح های خصومت طلبانه دیگری را نه تنها در مورد سوریه مشاهده کرد، نیروهای این کشور همچنان در عراق بسر می برند و با وجود اصرار و خواسته بغداد این نظامیان را خارج نمی کند.
روسیه پس از ساقط شدن هواپیمای خود، تقریبا تمامی روابط اقتصادی با ترکیه بویژه خرید محصولات کشاورزی، غذایی و دامی را از این کشور قطع و نظام سفر بدون روادید را لغو کرد.
مسکو اعلام کرده که در صورت پوزش خواهی ترکیه برای ساقط کردن بمب افکن سوخو ۲۴ که به کشته شدن یک خلبان آن توسط تروریست ها منجر شد، تامین خسارت و تعهدسپاری برای خودداری از تکرار چنین اقدام هایی، بازگشت روابط دو جانبه به شرایط پیش از تحریم ها قابل مذاکره است.
آنکارا با رد اعلام مسکو مبنی بر اینکه بمب افکن روسی وارد فضای ترکیه نشده بود، ساقط کردن آن را در چارچوب حراست از حریم هوایی خود خواند و در حالیکه درخواست های مسکو برای جبران این واقعه را رد می کند، بارها نیز خواستار از سرگیری روابط اقتصادی دو کشور شده است که براساس برخی گزارش ها می تواند ارزش آن را از 30 میلیار دلار در سال 2014 تا 10 میلیارد دلار نیز کاهش دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.