جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات

گروه خبر: ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی روزگذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» از آغاز رصد این بانک برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات اسفندماه امسال خبر داد و اعلام کرد که سیستم‌های ضدپولشویی نظام بانکی در حال پیگیری امور هستند. از اولین باری که واژه ورود پول‌های کثیف به انتخابات وارد ادبیات سیاسی کشور شد، نزدیک به یک‌سال می‌گذرد.همان زمانی که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرکشور در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر در آخرین روزهای سال ۹۳، در سخنانی از دشوار بودن کنترل پول‌های کثیف وارد شده به فضای انتخابات و فضای قدرت سخن گفت وتاکید کرد: اگر این پول‏های کثیف در مسیر انتقال قدرت در حوزه سیاسی قرار بگیرد که قرار می‏گیرد و فردی کاندیدا شود، شاهد مشکلات جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

به گزارش «ایلنا» وی در همان سخنرانی همچنین تصریح کرد: مثلا فردی کاندیدای شورا شده، ۲ میلیارد پول خرج می‏کند و وقتی از او می‏پرسیم که این مبلغ را از کجا تامین کرده بیان می‏کند، دوست و آشنایان این مبلغ را به من داده‏اند. مگر دوست و آشنایان نذر داشته‏اند که این پول‏ها را بدهند اگر کنترل نکنیم، دامنه پول‏های کثیف و قاچاق به همه‌جا نفوذ می‏کند و تاثیر خود را می‏گذارد. هرچند که او بعدهادر توضیح اظهاراتش در مورد«پول کثیف» در صحن علنی مجلس، با تاکید بر اینکه اظهاراتش در این خصوص توسط برخی رسانه‏ها تحریف شده، برای انعکاس بد سخنانش عذرخواهی کرد، اما موضوع ورود پول‌های کثیف به انتخابات هرگز از اذهان پاک نشد و حتی از سوی برخی دیگر از وزرا از جمله مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز به نوعی مورد تایید قرار گرفت.به گزارش «ایرنا» پور محمدی که روزهای آخر فروردین‌ماه سال‌جاری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در صدا وسیما حضور یافته بود، به ورود پول‌های کثیف به انتخابات‌ها در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشورمان قوانین شفاف و روشنی برای مشخص بودن هزینه‌های انتخابات نداریم.

به گزارش «ایرنا»، مصطفی پورمحمدی در این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه باید تکلیف هزینه‌های انتخابات از نظر قانون و مقررات، نوع نظارت و پیگیری روشن شود، گفت: در انتخابات گذشته پول‌های زیادی خرج تبلیغات شده اما به‌دلیل نبود روال قانونی، امکان نظارت نبوده است. پورمحمدی با تاکید براینکه دولت موظف است با هر پول سالم و ناسالمی که منجر به بی‌نظمی انتخاباتی شود، مبارزه کند، افزود: در ایران افرادی که در انتخابات کاندیدا می‌شوند مبالغ گزافی در تبلیغات انتخاباتی خود هزینه می‌کنند و آنها پس از اینکه برنده شدند از کسانی که در دوره تبلیغات از آنان حمایت مالی کرده‌اند، پشتیبانی می‌کنند. حالا ماه‌ها پس از آن اظهارات ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی، از آغاز رصد این بانک برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات اسفندماه امسال و پیگیری سیستم‌های ضدپولشویی نظام بانکی خبر می‌دهد. ولی‌الله سیف همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی چه اقداماتی برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات در دستور کار قرار داده است، افزود: نظام بانکی کشور دارای سیستم‌های پیشرفته ضد پولشویی است و در همین رابطه اقدامات لازم در حال انجام است.وی اظهار کرد: در صورتی که موارد مشکوکی در زمینه ورود پول‌های کثیف به انتخابات مشاهده شود به‌طور حتم با آن برخورد و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.