شرکت خود را به یک جامعه تبدیل کنید

نویسنده: Bill Snyder

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: gsb.stanford.edu

پرستاری و مراقبت از کلیه، یک کسب‌وکار بسیار مهم و جدی در دنیای پزشکی است؛ بنابراین ممکن است عجیب به نظر بیاید که مدیر اجرایی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دیالیز در ایالات متحده به پوشیدن لباس یکی از سه تفنگدار (منظور کتاب سه تفنگدار اثر الکساندر دوما است) در جلسات شرکتی و رهبری کارمندان در سرود «همه برای یکی و یکی برای همه» مشهور است.

اما زمانی که کنت تیری، مدیر اجرایی شرکت خدمات درمانی داویتا، در نقش دارتانیان (شخصیت اصلی کتاب سه تفنگدار) ظاهر شد، احمق نبود. اصل اساسی فلسفه مدیریت او اجتماع است. اخیرا تیری در جمع گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشکده کسب‌وکار استنفورد گفت: «اگر ما می‌خواهیم یک جامعه باشیم، باید مشخصه‌های یک قبیله و دهکده سالم را داشته باشیم. تماس گرفتن و پاسخ دادن یکی از این ویژگی‌هاست. اما این مساله به‌طور طبیعی در اکثر شرکت‌ها اتفاق نمی‌افتد».تیری خودش را به یک شهردار تشبیه می‌کند و همه ۶۵ هزار شرکت یا کارکنان آن به عنوان همگروهی‌های او هستند. در ۱۶ سال مدیریت تیری، او داویتا را از یک شرکت در شرف ورشکستگی به یکی از ۵۰۰ غول فهرست فورچون ۵۰۰ تبدیل کرده است؛ شرکتی که به بیش از ۱۷۰ هزار بیمار با بیش از ۲۲۰۰ تسهیلات خدمت می‌کند.این مدیر اجرایی ۵۹ ساله نظرات خود را در مورد چگونگی ساخت یک فرهنگ برنده شرکتی به اشتراک گذاشته است.

مانند یک شهردار فکر کنید

مانند یک شهردار، یک مدیر اجرایی نیاز به تفکر گسترده درمورد اثر نهایی سیاست‌های شرکتی دارد؛ توجه خود را تنها منحصر به ابزار نکنید؛ بلکه پایان را مورد توجه داشته باشید. تیری می‌گوید: «چون اگر شما شهردار یک شهر باشید، نگران اقتصاد آن خواهید بود؛ اما اقتصاد وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است و نه خود هدف. شما می‌خواهید به اقتصاد کمک کنید؛ بنابراین می‌توانید مدارس خوب، پارک‌های خوب و... داشته باشید».

انتظار شک هم داشته باشید

تیری می‌گوید: «کنفرانس‌های مدیریتی در مورد اتحاد، جامعه و دیگر ارزش‌های «نرم» اغلب با شک کارمندانی که همه اینها را قبلا شنیده‌اند، مواجه می‌شود». برخی خواهند گفت: «چه کسی وجود دارد که به اتحاد معتقد نباشد؟ چه کسی هست که به‌کار تیمی معتقد نباشد؟ اینها نکاتی کاملا واضح است». اما تیری می‌گوید: «به‌عنوان یک رهبر سازمانی، مساله اعتقاد نیست بلکه عمل به آن است. اگر من یک ماه بدون گفتن یک دروغ سپری کنم، به معنی اتحاد و یکپارچگی نیست. یکپارچه بودن زمانی معنا پیدا می‌کند که هنگام آسیب دیدن، دستپاچه شدن و زمانی که مجبور نیستید، باز هم راست بگویید».

بیاموزید که چگونه یک بازبینی بد بدهید

تیری می‌گوید در اوایل شروع حرفه‌اش، در ارسال بازبینی‌های مهم عملکردی خیلی خوب نبود. «بسیار مصمم بودم که بگویم حق با من است. من درمورد روش‌هایی که شما با کارآیی پایین انجام می‌دهید، درست می‌گویم.» در عوض، یک مدیر خوب نیاز به رفتن به جلسه با نیت کمک به افرادش را دارد؛ حتی اگر مکالمه چندان جالبی نباشد.تیری می‌گوید: «در یک شهر، شما باید سلامت مردم شهر را تضمین کنید. از دست دادن شغل به این معنی نیست که دوران خدمت شما تمام شده است. مشاغل و جوامع دیگری برای پیوستن وجود دارند».

پاسخگو باشید

بسیاری از شرکت‌ها از بازبینی ۳۶۰ درجه برای ارزیابی مدیران استفاده می‌کنند. (روشی مناسب در زمینه توسعه کیفیت رهبری و مدیریت توسعه است. این فرآیند سیکل کاملی است که خلاصه بازخوردی از همه افراد از جمله سرپرستان، زیردستان و همکاران در مورد جنبه‌های مختلف سبک رهبری و مدیریت و عملکردشان ارائه می‌کند).داویتا یک مرحله فراتر می‌رود. این شرکت یک مشاور مستقل برای مصاحبه کارمندان استخدام می‌کند تا وفاداری تیری را به ارزش‌های مهم سازمان مورد تحقیق قرار دهد. یافته‌ها به هیات‌مدیره و همه کارمندان شرکت ارائه شد. او می‌گوید: «من از تغییر استقبال می‌کنم».

بدانید که چه زمانی آرام پیش بروید

زمانی که چند سال پیش داویتا یک شرکت دیالیز را که مستقیم با داویتا رقابت می‌کرد خریداری کرد، کارمندان جدید از تطبیق با فرهنگ داویتا هراس داشتند. تیری در این مورد می‌گوید: «این شبیه یک مکتب فکری است.»مدیریت داویتا با گفتن این جملات که «لطفا از زبان ما تا زمانی که با آن احساس راحتی نکرده‌اید استفاده نکنید. تصور نکنید که مجبورید در مورد ارزش‌های ما یا برخی مفاهیم در شرکت ما صحبت کنید» به ترس‌های آنها پاسخ داد.کارمندان داویتا نیز به همان اندازه مضطرب بودند. نگرانی آنها از این بود که ممکن است فرهنگ داویتا برای تطبیق با کارمندان جدید تغییر پیدا کند.تیری می‌گوید: «این یک گذار سخت است. اما پس از گذشت دو سال، تقریبا ۴۰ درصد مدیران تازه استخدام شده به همکارانی صمیمی تبدیل شده‌اند؛ آنها خود را کاملا با فرهنگ شرکت وفق داده‌اند».

مدیر اجرایی تصمیم‌گیرنده اصلی است

گرچه داویتا اهمیت زیادی برای مفهوم تیم به عنوان یک کل قائل است؛ اما تیری به عنوان مدیر اجرایی از کنار گذاشتن تیمش نمی‌هراسد.او می‌گوید: «ما در مقایسه با بیشتر سازمان‌ها رای‌گیری‌های بسیاری انجام می‌دهیم. اما من همیشه حق رد کردن رای را حفظ می‌کنم. این موضوعی است که اهمیت زیادی دارد.»