اولین جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران دیروز با پیشنهاد کاهش 8/ 4 درصدی رقم بودجه سال آینده آغاز شد. به دنبال گمانه‌زنی‌های برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر احتمال ضعیف تحقق 100 درصدی بودجه سال آینده شهرداری تهران، کمیسیون تلفیق پارلمان محلی پایتخت در اولین جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده شهر تهران پیشنهاد داد رقم بودجه سال آینده از 18 هزار و 716 میلیارد تومان به 17 هزار و 800 میلیارد تومان برسد و نهایتا این پیشنهاد به تصویب کمیسیون رسید.

به گزارش «دنیای اقتصاد» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان جلسه تلفیق دیروز شورای شهر پیشنهاد کاهش ۸/ ۴درصدی رقم پیشنهادی بودجه سال آینده را ارائه کرد.او با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام شده برای سال آینده رقم ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بودجه شهر تهران قابل تحقق است، گفت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای رقم بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران رقمی معادل ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است. این رقم ۴ درصد نسبت به بودجه ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ شهرداری رشد دارد. اولین جلسه کمیسیون تلفیق شورا به ریاست مهدی چمران و با حضور علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه؛ عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی؛ رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری؛ احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل؛ پرویز سروری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت؛ محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری؛ رضا تقی پور سخنگوی شورا و جمعی از معاونان و مدیران مالی شهرداری برگزار شد. در این جلسه منابع و درآمدهای بودجه پیشنهادی شهرداری تهران از سوی اعضای شورا بررسی و روسای کمیسیون‌ها درباره سقف درآمدی شهرداری در سال ۹۵ تصمیم‌گیری کردند.


سوال شورای شهر از بودجه روابط عمومی

صحن علنی دیروز شورای شهر تهران نیز به روال همیشه با تذکر اعضا آغاز شد. در ابتدا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نسبت به پیش بینی رقم 20 میلیارد تومانی برای بودجه روابط عمومی مجموعه شهرداری تهران در لایحه بودجه 95 تذکر داد. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه سالانه ای که برای رواط عمومی در نظر گرفته می شود حدود 20 میلیارد تومان است، گفت: کسی اجازه سوءاستفاده از پول مردم تهران را ندارد؛ چراکه در نظر گرفتن چنین رقمی هزینه کردن از جیب شهروندان تهرانی محسوب می شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در این جلسه همچنین رئیس شورای شهر تهران از رد مصوبه مجلس در خصوص کاهش نفرات شوراهای شهر خبر داد. مهدی چمران در جلسه علنی روز سه شنبه با اشاره به رد مصوبه مجلس در خصوص اصلاح قانون شوراها و شهرداری ها از سوی شورای نگهبان گفت: این مصوبه موضوعاتی در خصوص انتخاب شهردار و استیضاح وی را به همراه داشت که این بندها نیز از سوی شورای نگهبان رد شده است. چمران همچنین اعلام کرد: تا زمانی که پروانه کامل ساختمانی صادر نشده است دیگر اجازه گودبرداری داده نخواهد شد و نمی توان با پیش‌پروانه و تجهیز کارگاه گودبرداری‌های ساختمانی را آغاز کرد. احمددنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورا نیز نسبت به کسری 6هزار میلیارد تومانی بودجه سال آینده شهرداری هشدار داد. او گفت: احمد دنیامالی در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر بودجه ۹۵ با اعداد پیشنهادی شهرداری بسته شود، شاهد حدود ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در شهرداری خواهیم بود، گفت: این کسری با اصلاح بودجه قابل جبران است چراکه در بودجه ۹۵ روی کمک دولت حساب باز شده است اما طی ۲ سال اخیر نتوانستیم کمک‌های دولتی را دریافت کنیم، بنابراین اگر این بودجه بر این مبنا بسته شود، قادر نخواهیم بود که دیون پیمانکاران را پرداخت کنیم. اقبال شاکری عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه منابع درآمدی شهرداری از محل صدور پروانه ساختمانی در بودجه ۹۴، 8 هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه سال آتی نیز درخواست 2هزارمیلیارد بیشتر داشته است، گفت: باید این ردیف به دقت بررسی شود و اجازه افزایش در این ردیف فصل دوم که درخصوص درآمد حاصل از صدور پروانه، تراکم و تغییر کاربری است داده نشود.


خطر جدید گودهای رها شده

در ادامه این جلسه غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به حادثه آفرینی دوباره یک تاورکرین در چند روز گذشته، خواستار استانداردسازی تاورکرین‌های وارداتی از سوی شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان شد. او با بیان اینکه هنوز هم شاهد حادثه آفرینی تاورکرین‌ها هستیم اظهار کرد: قرار بود این تجهیزات پس از اینکه از کشورهای خارجی وارد می‌شود مورد بررسی قرار گیرد. انصاری با اشاره به گودهای رها شده در پایتخت افزود: زمان مقاومت بخشی از گودهایی که مقاوم‌سازی شده‌اند به اتمام رسیده و این نگرانی وجود دارد که مشکل جدیدی ایجاد کنند. بنابراین شهرداری باید برای این گودها نیز چاره‌ای بیندیشد.


۵۰۰ میلیارد تومان بدهی وزارت راه به شهرداری

چمران در این جلسه از تایید رقم 500 میلیارد تومانی بدهی وزارت راه وشهرسازی به شهرداری تهران بابت نوسازی بافت فرسوده خبر داد.