سرعت چشمگیر تولید پهپادها

دنیای اقتصاد: صنعت ساخت پهپادها با سرعتی منحصر به‌فرد در حال پیشرفت است و هر چند وقت یک بار خبری شگفت‌انگیز از محصولی جدید با کاربرد جالب از این پرنده‌های آهنین می‌شنویم. پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور که در اختصار به آنها پهپاد می‌گویند در آغاز ظهور کاربردهای نظامی داشتند. از آنجا که این هواپیماها کوچک‌تر از هواپیماهای معمولی هستند، هزینه ساخت آنها بسیار کمتر است و همچنین این دستگاه‌ها در مقایسه با هواپیماهای معمولی می‌توانند طولانی‌تر پرواز کنند.

از سوی دیگر کاهش امکان ردیابی از طریق رادارهای دشمن و از همه مهم‌تر پیچیده‌بودن فرآیند انهدام این هواپیماها در شرایط ردیابی از سوی دشمنان مواردی است که تولیدکنندگان را بر آن داشت برای استفاده‌های نظامی از این پرنده‌ها استفاده کنند و طبیعی است که با توجه به قابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارند به سرعت توجه همه را جلب کنند و روز‌به‌روز در حال پیشرفت باشند. این تحقیقات و پیشرفت‌ها کار را به جایی رسانده که محققان به فکر تولید پهپادهای نامرئی هستند. چندی پیش محققان آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا اعلام کردند که درصدد تولید پهپادی هستند که چهار ساعت پس از ارسال محموله یا ۳۰ دقیقه پیش از روشن‌شدن از نظرها غایب می‌شود. پهپاد مورد نظر این آژانس قادر به حمل محموله‌ای با وزن ۳۶/ ۱ کیلوگرم است و تا ارتفاع تقریبی ۱۰ متری به سمت هدف پیش می‌رود. حالا با گذشت زمان تولیدکنندگان دریافته‌اند که می‌توان از این پرنده‌های آهنین استفاده‌های غیرنظامی دیگری هم کرد که بسیار کارآ و مفید باشند؛ از جمله آبیاری زمین‌های کشاورزی، تعقیب سارقان با اسکن چهره افراد، کنترل و مهار آتش‌سوزی، ثبت تصاویر از حوادث طبیعی یا زیستگاه‌های موجودات زنده و به‌طور کلی مکان‌هایی که امکان حضور انسان وجود ندارد و بسیاری کاربردهای دیگر که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. محققان هلندی اخیرا پهپادهای جدیدی طراحی کرده‌اند که به دارو، ماسک اکسیژن و بسیاری از دیگر کمک‌های اولیه مجهز هستند و در ساعات اولیه حمله قلبی یا نارسایی قلبی در کنار بیماران و مصدومان حضور پیدا می‌کنند.

این پهپادها می‌توانند تا رسیدن به بیمارستان، مسوولیت مراقبت از بیماران و مصدومان را بر عهده بگیرند. یکی دیگر از بهره‌هایی که محققان و تولیدکنندگان از این فناوری برده‌اند، استفاده پستی است. آمازون اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که می‌خواهد مرسولات پستی خود را با کمک پهپادها در کمتر از ۳۰ دقیقه به دست درخواست‌کننده برساند. چندی پیش این شرکت با رونمایی از محصول جدید خود در این رابطه اعلام کرد که پهپاد تولیدشده قادر است مسافت‌های بین ۱۶ تا ۳۲ کیلومتر را با بسته‌هایی به وزن ۲/ ۲ کیلوگرم طی کند. آمازون تنها شرکتی نیست که در انتظار صدور مجوز از سازمان هوایی ایالات متحده است. فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت هم چندی پیش از نهادهای آمریکا درخواست مجوز استفاده از پهپادها برای توزیع کالا در منازل،‌ پارک‌ها و فضاهای درونی اماکن بزرگ کرد. البته این نکته را فراموش نکنیم که هنوز سیستم تحویل کالا توسط پهپادها به شکل رسمی شروع نشده و غیر قانونی است، چراکه سازمان هوایی ایالات متحده مجوز لازم را باید صادر کند که تاکنون نکرده است. با این حال شرکت آمازون اعلام کرده این آمادگی را دارد که به محض تایید سازمان هوانوردی فدرال، تحویل کالا با پهپاد را به مشتریان خود شروع کند. شرکت «کوالکوم» هم به‌تازگی یک پردازنده ساخته است که توانایی فیلمبرداری، مسیریابی و حتی پرواز خودکار به مبدا را در یک چیپ خلاصه کرده است. این شرکت قصد دارد با ارائه مجموعه امکانات در یک برد کوچک در پهپادها، این وسایل را نیز ارزان، سبک و کارآمدتر کند. بارزترین ویژگی این دستگاه این است که شما می‌توانید پس از آن‌که فیلمبرداری‌تان با پهپاد تمام شد، دکمه‌ای را فشار دهید تا پهپاد به‌طور خودکار به پایگاه پرواز خود بازگردد و بدون نیاز به همراهی شما، مسیر را پیدا کرده و از موانع سرراهش عبور کند. در نمایشگاه CES سال جاری هم یک شرکت چینی اولین نمونه از پهپادهای بزرگ قادر به حمل یک سرنشین با حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در معرض دید عموم قرار داد. این دستگاه می‌تواند مصدومان را به مراکز امدادی انتقال دهد و نکته جالب اینکه شرکت سازنده مدعی شده که این پهپاد کاملا خودکار و هوشمند است.

همچنین این پهپاد به کلیه سیستم‌های ایمنی و پشتیبانی مجهز شده و در سخت‌‌ترین شرایط مسافر درون کابین می‌تواند آن را با اهرم تعبیه شده کنترل کند. طبیعتا این شرکت هم باید در انتظار صدور مجوز پرواز نسل جدید پهپادهای سرنشین‌دار از سوی سازمان هوانوردی فدرال بماند. در استرالیا هم محققان بیکار ننشسته‌اند و دست به ابتکار جالبی در راستای استفاده از پهپادها زده‌اند. مقامات دولتی ایالت New South Wales حدود دو ماه پیش ۶/ ۱۱ میلیون دلار روی «استراتژی کوسه» خود سرمایه‌گذاری کردند. طی این طرح، پهپادها بر فراز سواحل پرواز می‌کنند تا با تکنولوژی خاص خود، نزدیک‌شدن کوسه‌ها را به شناگران و موج سواران اطلاع دهند. علاوه بر این طرح، مقامات این ایالت در نظر دارند با استفاده از خط‌های درام هوشمند، کوسه‌ها و جانوران درنده آبی را جذب کنند و پس از اینکه به آنها GPS وصل کردند، رهایشان کنند. از این طریق، می‌توان راحت‌تر. با اطمینان بیشتر امنیت سواحل را کنترل کرد. موارد بهره‌گیری از این ابزار پرکاربرد تمامی ندارد و به رستوران‌ها هم کشیده شده است. سنگاپور که با مشکل کمبود نیروی انسانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند به این نتیجه رسیده که این کمبود را با کمک پهپادها جبران کند. یک رستوران در این کشور از پهپادها به‌عنوان گارسون استفاده می‌کند. این گارسون‌های پرنده با استفاده از سیستم مادون قرمز که در اطراف رستوران قرار گرفته است، هدایت می‌شوند و یک نرم‌افزار قوی و مطمئن، مسوول کنترل حرکت آنها است. این گارسون‌های پرنده بالای سر مشتریان حرکت می‌کنند و می‌توانند تا دو کیلوگرم را نیز به راحتی حمل کنند.