سمات: محمدرضا محسنی در مراسم سالگرد تاسیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار کرد: فصل نوینی در اقتصاد ایران آغاز شده است، به‌طوری که بازار سرمایه می‌تواند نقش آفرینی بیشتری در اقتصاد ملی ایفا کند.

وی با بیان اینکه سمات سال آینده میزبان نخستین اجلاس جهانی بازارسرمایه ایران و بیستمین مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا - اقیانوسیه (ACG ۲۰)خواهد بود، تصریح کرد: همکاری‌های خوبی با دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی (D۸) انجام شده است تا پیشنهاد راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری اسلامی سال آینده درحاشیه برگزاری اجلاس روسای جمهوری D۸ در تهران مطرح شود تا بازار سرمایه ایران نقش فعال‌تری را در این حوزه انجام دهد. محسنی با بیان اینکه تکاپوی سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران افزایش یافته است، گفت: سمات به کانون توجه سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شده است و گروه‌های مختلفی در ماه‌های اخیر در این شرکت حضور یافته و با نحوه ورود به بازار سرمایه ایران آشنا شدند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری در ادامه از صدور ۱۷ کد سهامدار خارجی در دی ماه ۹۴ خبر داد و عنوان کرد: ۸ سهامدار حقیقی از کشورهای انگلیس، روسیه، لبنان، ایتالیا، هند، پاکستان و افغانستان (دو نفر) و ۹ سرمایه‌گذار حقوقی در ماه گذشته با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی خود را در بازار سرمایه ایران دریافت کردند. وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه تعداد ۱۸۴ کد برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است تا تعداد کدهای سرمایه‌گذاران خارجی بازار سرمایه به رقم ۵۲۱ کد برسد.

محسنی به خدمات متنوع شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به ذی‌نفعان بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: این شرکت با تقویت زیر ساخت‌های الکترونیک و ارائه خدمات مطلوب‌تر جایگاه خود را در این بازار ارتقا خواهد داد. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطر نشان کرد: مطالبات ارکان مختلف بازار سرمایه به ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار از سمات افزایش یافته است و در همین رابطه قصد داریم با بازنگری در چارت سازمانی و چابک‌سازی در برخی از بخش ها، انتظارات آنها را برآورده‌سازیم. در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوئیس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان فعال هستند. بر اساس این گزارش، در این فهرست نام ۳۲ سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود.