گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود با روند سریع عرضه و تقاضا به ویژه در گروه خودرویی مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و رشد قیمت نمادهای خودرویی باعث شد تا بازار در انتظار دوره‌ای از استراحت قیمتی این گروه باشد که این امر دیروز کم و بیش با تشکیل برخی از صف‌های فروش محقق شد. هر‌چند که برخی نمادهای شاخص این گروه نظیر سایپا نیز مقاومت قابل ملاحظه‌ای در برابر عرضه‌ها از خود نشان دادند. در این شرایط پیش بینی اولیه کارشناسان بازار برای استراحت گروه خودرویی محقق شد اما جریان عادی مورد انتظار بازار برای جابه‌جا‌یی گروه صدر‌نشین محقق نشد و گروه بانکی تحت فشار عرضه‌های معامله‌گران حقوقی و گروه انفورماتیک که هم‌اکنون صدر‌نشین بازار است دیروز با عرضه خاصی مواجه نشده و از این‌رو بازار با گزینه‌های زیادی برای هدایت نقدینگی مواجه نشد.در این شرایط دیروز شاخص در پایان بازار به مدد رشد نماد هلدینگ خلیج فارس به رشد 382واحدی دست یافت هر‌چند که شاخص کل هموزن کاهش 20واحدی را نشان داد.

این مساله موجب شده است تا بازار نتواند به سنت گذشته میان گروه‌های سهام به حرکت درآید. در بازار دیروز برای دومین روزمتوالی سیستم معاملات با مشکل مواجه بود. در بازار دیروز در تحولات مهم هر سه بلوک بانک‌های بورسی ملت، تجارت و صادرات به قیمت‌های چهارشنبه گذشته هر سهم و به ارزش ۵۳۵ میلیارد تومان معامله شد. این سه بلوک که توسط خصوصی‌سازی عرضه شده بود به‌عنوان آورده نقدی دولت در افزایش سرمایه بانک کشاورزی و در نبود خریداری دیگر به این بانک منتقل شد.این افزایش سرمایه در راستای اجرای بند م تبصره ۳ قانون بودجه سال جاری بوده و با نظر وزیر اقتصاد، از محل واگذاری باقی مانده سهام دولت به وکالت سازمان خصوصی‌سازی انجام خواهد شد. در معاملات دیروز در مسائل مهم دیگر بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سه شرکت زامیاد، ذوب‌آهن و پلی‌اکریل مطرح بود؛ هر سه نماد که دارای تعداد زیادی سهامدار خرد هستند در انتظار این افزایش سرمایه هستند.

در گروه فولادی، فولاد خراسان دیروز دلایل کاهش سود خود را شفاف‌سازی کرد. فخاس سود هر سهم سال مالی اسفند را با ۵۵ درصد کاهش از ۹۳ به ۴۲ ریال رسانده و در عملکرد ۹ ماهه ۳۲ ریال معادل ۷۶ درصد از آخرین سود اعلامی را محقق کرده است. معاون مالی و اقتصادی این شرکت دیروز اعلام کرد: دلیل عمده تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی یادشده پیش‌بینی کاهش قیمت محصولات در سه ماه چهارم سال ۹۴ به دلیل رکود حاکم بر بازار فولاد و کاهش قیمت‌های جهانی است. در گروه کانی غیر‌فلزی نماد شرکت خاک چینی ایران دیروز به دلیل برگزاری نوبت دوم مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده بسته شد. در گروه خودرویی دیروز نماد محورسازان ایران خودرو سود ۳ریالی خود را به ۵۱ریال افزایش داد. در گروه سیمانی نیز سیمان لار سبزوار سود خود را از ۵۲ریال به ۲ریال کاهش داده است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با برخورد شدید عرضه و تقاضا بود که در پایان معاملات شاخص به ۷۱هزار و ۳۹۳واحد رسید. دیروز ارزش معاملات در بورس نیز ۳۶۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۲۶میلیارد تومان بالغ شد.