گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: روز گذشته عرضه ۱۰ هزار میلیارد ریالی آخرین مرحله اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا۲» که در روز ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۵ سررسید می‌شود، صورت گرفت که به ارزش ۸۷۲ هزار ریال کشف قیمت شد و در پایان با قیمت ۸۷۲ هزار و ۶۶ ریال معامله شد تا به این ترتیب، نرخ سود موثر اوراق مزبور تا سررسید ۸/ ۲۵ درصد و نرخ سود معادل بانکی آنها حدود ۱/ ۲۳ درصد ثبت شود. این در حالی است که مرحله اول اسناد خزانه اسلامی (اخزا۱) روز گذشته با قیمت پایانی ۹۷۵ هزار و ۵۳۸ ریال مورد دادوستد قرار گرفت و نرخ سود موثر این اوراق تا سررسید ۵/ ۲۸ درصد و نرخ سود معادل بانکی آن ۴/ ۲۵ درصد شد.

علاوه بر این در پایان معاملات دیروز نرخ سود موثر سایر اوراق اسناد خزانه اسلامی «اخزا۳»، «اخزا۴» و «اخزا۵» تا تاریخ سررسید به ترتیب ۷/ ۲۶، ۶/ ۲۵ و ۲/ ۲۵ درصد و نرخ سود معادل بانکی اوراق مزبور نیز به میزان ۹/ ۲۳، ۲۳ و ۷/ ۲۲ درصد ثبت شد. بر این اساس ارزش معاملات در نمادهای اسناد خزانه از ابتدا تاکنون در مجموع بیش از ۵ هزار و ۱۲۳ میلیارد ریال بوده است.

عرضه آخرین مرحله اوراق اسناد خزانه اسلامی در سال جاری در حالی رخ داد که پیش از این دولت یازدهم از عزم جدی خود برای تسویه بخش قابل‌توجهی از بدهی‌های انباشته تا پایان سال ۹۶ خبر داده بود. این بدهی‌ها عمدتا در سه سرفصل «مطالبات بانک‌ها»، «پیمانکاران» و «صندوق‌های تامین‌اجتماعی و بازنشستگی» طبقه‌بندی شده که قرار است با بهره‌گیری از سه ابزار بدهی؛ یعنی «صکوک اجاره»، «اوراق تسویه» و «اسناد خزانه» تسویه شود. بر اساس این مکانیزم؛ از ابزار اسناد خزانه برای نظم‌دهی و ایجاد تعهد در پرداخت‌های عمرانی استفاده خواهد شد. علاوه بر این، شکل‌گیری بازار بدهی و عمق بخشیدن به بازار سرمایه کشور از دیگر پیامدهای مثبت تسویه بدهی‌های دولت از این طریق است. به‌طور کلی این ابزار برای تامین مالی دولت منتشر می‌شود و در مقایسه با سایر ابزارهای بازار پولی از درجه نقدشوندگی بیشتری برخوردار بوده و سریع‌تر معامله می‌شود.


در فرابورس شنبه چه گذشت؟

روز گذشته در مجموع 337 میلیون و 398 هزار ورقه بهادار در بیش از 33 هزار نوبت معاملاتی به ارزش 2 هزار و 435 میلیارد و 298 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت تا آیفکس در ادامه روند صعودی خود، رشد 88/ 9 واحدی (معادل 25/ 1 درصد) را به ثبت رسانده و به 02/ 802 واحد برسد. در این روز نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و پالایش نفت شیراز بیشترین تاثیر را در رشد شاخص فرابورس داشتند و نمادهای توکاریل، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، صنعت روی زنگان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با بیشترین افزایش قیمت عنوان سبزترین نمادهای روز شنبه فرابورس را از آن خود کردند.


در عین حال در پایان معاملات دیروز فرابورس ایران، بیشترین حجم معاملات با خرید و فروش بیش از ۳۱ میلیون سهم به بانک دی اختصاص پیدا کرد و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد. علاوه بر این روز گذشته در مجموع بازار اول شاهد معامله ۸۷ میلیون و ۵۱۰ هزار ورقه بهادار به ارزش ۳۲۱ میلیارد ریال بود و در بازار دوم نیز ۱۳۰ میلیون و ۴۵۰هزار ورقه بهادار با رقم ۴۸۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال دادوستد شد. همچنین در بازار اوراق با درآمد ثابت، بالاترین حجم معاملات مربوط به دادوستد ۶۰۰ هزار ورقه در نماد اجاره پترو‌ریگ بود و پس از آن ارزش معاملات در نماد (اخزا۲) به عدد ۱۷۹ میلیارد ریال رسید تا بین نمادهای فرابورسی در جایگاه دوم قرار‌ گیرد. در میان ETFها نیز صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بالاترین حجم و ارزش معاملات را از آن خود کرد. بر این اساس روز گذشته در این نماد بیش از ۸۸۰ هزار سهم به ارزش ۱۰‌میلیارد و ۸۱۹ میلیون‌ریال مورد معامله قرار گرفت. نماد معاملاتی شرکت نیرو سرمایه برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز دوشنبه ۱۹ بهمن، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.


افت قیمت «تسه»ها ادامه یافت

روز گذشته، اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به غیر از دو نماد با افت قیمت روبه‌رو‌ شد تا اوراق مزبور در محدوده ۸۵۰ تا ۸۸۰ هزار ریال دست‌به‌دست شود و اختلاف قیمت این اوراق به ۳ هزار تومان کاهش پیدا کند. بالاترین قیمت این اوراق مربوط به امتیاز تسهیلات مسکن آذرماه ۹۴ با قیمت ۸۸ هزار و ۹۰۴ تومان بود و امتیاز تسهیلات مسکن تیرماه ۹۳ نیز روز گذشته بیشترین درصد کاهش قیمت (۲۷/ ۱ درصد) را به خود دید تا به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق ۷/ ۲۳ درصد شود.


خانه‌دار شدن ۶۹۶۷ نفر از طریق بازار سرمایه

در معاملات هفته گذشته فرابورس، تعداد ۶۹۶۷ نفر با استفاده از ۲۷۴ هزار و ۳۷۳ اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. بر این اساس حجم معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به ۱۶بهمن ماه، ۳۲۸ هزار و ۷۸۹ و ارزش معاملات این اوراق درمجموع ۲۸۶ میلیارد ریال بود. معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال ۸۹ در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از ۲۰ نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. بر‌اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار از اول دی ماه امسال سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن افزایش یافت. بر‌اساس اعلام شرکت فرابورس ایران تسهیلات حق‌تقدم مسکن در تهران ۶۰۰ میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۵۰۰ میلیون ریال و سایر مناطق شهری ۴۰۰ میلیون ریال است. استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذکور از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای «تسه ۹۴۰۸» و نمادهای بعدی امکان‌پذیر است.