گروه گردشگری: بعد از 38 سال اولین سند گردشگری بین ایران و فرانسه به امضا رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» این سند اولین سند مستقل در طول تاریخ روابط دو کشور است. معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ضمن اعلام این خبر، در گفت‌وگویی با «ایسنا» جزئیات این سند را تشریح کرد. مسعود سلطانی‌فر در این باره گفت: «پس از سال 1356 و سند ‌همکاری‌های فرهنگی ایران و فرانسه که فقط دو بند از آن به تعاملات گردشگری اشاره داشت، تفاهم دیگری با طرف فرانسوی امضا نشده بود. سندی که اکنون بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه و توسعه همکاری‌های بین‌الملل فرانسه با موضوع گردشگری به امضا رسیده، چگونگی توسعه همکاری‌های گردشگری طرفین را مشخص می‌کند.» به گفته این مقام ارشد گردشگری ایران، این سند شامل پنج محور اصلی است و مهم‌ترین دستاورد آن جذب سرمایه مالی فرانسوی‌ها عنوان می‌شود.

سرمایه فرانسوی در راه گردشگری ایران

معاون رئیس‌جمهوری با برشمردن پنج محور مذکور اظهار کرد: «همکاری‌های آموزشی و استفاده از تجربیات طرف فرانسوی در امور گردشگری برای ارتقای سطح کیفی خدمات تاسیسات گردشگری، محور نخست این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید. فرانسه سالانه بین ۸۰ تا ۸۵میلیون گردشگر جذب می‌کند و از این نظر، رتبه نخست را در بین کشورهای جهان دارد. همچنین این کشور به لحاظ کسب درآمد از گردشگری جزو پنج کشور نخست دنیا به شمار می‌آید و ما فکر می‌کنیم در بخش آموزشی هتلداری، تورگردانی و مدیریت و خدمات تاسیسات گردشگری می‌توانیم از تجربیات فرانسه استفاده کنیم.»

‌سلطانی‌فر همچنین فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فرانسه در گردشگری ایران را دومین محور مورد تاکید این سند همکاری عنوان و تصریح کرد: «این بند به اعتقاد ما مهم‌ترین بند تفاهم‌نامه است که آورده‌ اقتصادی برای کشور دارد.» به گفته او، حدود دو ماه پیش که هیاتی از فرانسه برای ارزیابی بازار ایران، سفری به کشورمان داشت این بازار را به شدت پر جاذبه دانست، اما آن زمان تحریم‌ها لغو نشده بود و آنها اعلام کردند بعد از لغو تحریم‌ها آمادگی دارند در بخش‌های مختلف گردشگری ایران سرمایه‌گذاری کنند. سلطانی‌فر ادامه داد: «اکنون که شرایط مهیا شده، فرصت خوبی است تا از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فرانسه در گسترش تاسیسات و اماکن گردشگری ایران به‌ویژه هتل‌ها استفاده کنیم.» رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با یادآوری اینکه یکی از هلدینگ‌های مطرح و معتبر فرانسه (اکور) از حدود ۶ ماه پیش مدیریت دو هتل فرودگاهی ایران را به عهده گرفته، از آمادگی آنها برای افزودن هتل‌های بیشتر و تحت استاندارد و مدیریت این گروه خبر داد.

وی همچنین در خصوص اینکه آیا این هلدینگ برنامه‌ای برای ورود سرمایه به ایران در دوره پساتحریم دارد یا خیر، توضیح داد: «همان‌طور که اشاره شد در دوره تحریم، این گروه بدون سرمایه‌گذاری وارد بازار ایران شد و فقط مدیریت این دو هتل را به دست گرفت؛ البته در قرارداد متعهد شده است برای چند سال ضریب اشغال تخت‌های هتل را در حد ۷۰ تا ۸۰ درصد حفظ کنند. اکنون که تحریم‌ها رفع شده، بحث‌هایی مطرح شد تا سرمایه‌گذاران فرانسوی، هتل‌هایی را تحت استاندارد خود در ایران احداث کنند.» سلطانی‌فر کسب آورده اقتصادی فرانسوی‌ها به ایران را مهم‌ترین بخشی دانست که با امضای این تفاهم‌نامه دنبال می‌شد.

معاون رئیس‌جمهوری افزایش تردد گردشگران دو کشور را سومین محور تفاهم‌نامه مذکور خواند و گفت: «ایران در سال ۹۲ میزبان حدود ۸ هزار گردشگر فرانسوی بود و این تعداد در سال ۹۳ به ۱۳ هزار نفر رسید. فکر می‌کنیم این رقم تا پایان سال ۹۴ به ۱۸ هزار نفر برسد. رشد هر سال نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است؛ اما چون قدر مطلق آن کم است، رقم بالایی به نظر نمی‌آید.» وی همچنین از برنامه ایران برای جذب سالانه ۲۰۰ هزار گردشگر فرانسوی که در جلسه دو دولت به بحث گذاشته شد خبر داد و تصریح کرد: «برای رسیدن به این برنامه باید ورود ۱۸ هزار گردشگر فرانسوی، رشد مطلوبی داشته باشد تا به رقم ایده‌آل برسیم. البته معتقدم این زمینه برای جذب وجود دارد. فرانسوی‌ها برای ورود به بازار ایران اشتیاق زیادی نشان می‌دهند. این میل در میان گردشگران آنها نیز رو به افزایش است.»

سلطانی‌فر افزود: «راه‌اندازی دفاتر جذب و اطلاع‌رسانی در فرانسه از دیگر محورهای مورد تفاهم دو کشور است و امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) حداقل دو دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری در دو شهر فرانسه راه‌اندازی کنیم.» این مقام مسوول از همکاری برای تجاری‌سازی محصولات گردشگری به‌ویژه در بخش کوهستان و اسکی، به عنوان پنجمین محور این تفاهم‌نامه یاد کرد و افزود: «در میزگردی که با حضور بخش خصوصی گردشگری فرانسه برگزار شد، تمایل برای فعال کردن گردشگری کوهستان و اسکی در ایران از سوی موسسه‌ای که ۲۰۰ آژانس در زیرمجموعه‌اش فعالیت می‌کنند اعلام شد.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «ما هم می‌خواهیم در بخش گردشگری کوهستان و اسکی حتما همکاری‌ها توسعه یابد و علاوه‌بر آن، کویر ایران که منطقه پرجاذبه‌ای برای گردشگران اروپایی و به‌ویژه فرانسوی‌ها به شمار می‌رود، معرفی شود.» به گفته سلطانی‌فر سند همکاری گردشگری ایران و فرانسه ۳سال اعتبار دارد، اما سرمایه‌گذاری‌ها محدود به دوره‌های زمانی‌ نیست. همچنین به‌طور اتوماتیک ۶ ماه قبل از پایان این مدت، می‌توان درخواست تمدید داد.

معاون رئیس‌جمهوری همچنین درباره تفاهم‌نامه ایران و موزه لوور گفت: «موضوع تفاهم با لوور، استفاده از ظرفیت دو طرف برای کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، انتشاراتی و گردهمایی‌ها و نشست‌های علمی است. فکر می‌کنم با توجه به گنجینه خوبی که در لوور شاهد بودیم و توان کارشناسی بالای دو طرف، می‌توان حرکتی که در دولت هفتم و هشتم با عنوان برپایی «نمایشگاه‌های هفت هزار سال تاریخ و تمدن ایران» آغاز شده بود را دوباره کامل‌تر و جامع‌تر با مشارکت موزه‌های بزرگ دنیا به جریان بیندازیم.» به گزارش «دنیای اقتصاد» ۷بهمن‌ماه جاری در جریان سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه، سند همکاری گردشگری بین دو کشور به امضا رسید.