گروه صنعت و معدن: متولیان حوزه نیرو با تشریح آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه از بازگشت به حالت اکولوژیک این دریاچه تا سال 1402 خبر دادند. بر این اساس با جلوگیری از ساخت 4 سد در حوضه دریاچه ارومیه و رهاسازی آب از سدهای موجود در حوضه این دریاچه، گفته می‌شود که تراز آب در این دریاچه تثبیت شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1402 وضعیت دریاچه ارومیه به حد تعادل اکولوژیک برسد. آمارهای اعلام شده از سوی مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که دریاچه ارومیه امروز به جای 18 میلیارد مترمکعب آب تنها 2 میلیارد مترمکعب آب دارد و سطح آبی این دریاچه نیز از 4600 کیلومتر مربع به 2300 کیلومتر مربع رسیده است.

از سوی دیگر، در راستای وظایفی که ستاد احیای دریاچه ارومیه برای سازمان حفاظت از محیط‌زیست درخصوص تثبیت نمک بستر دریاچه توسط مالچ‌پاشی تعیین کرده بود، این عملیات نیز اجرایی می‌شود. مالچ به‌عنوان تثبیت‌کننده ماسه‌های روان و ریزگردهای نمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها جلوگیری کند. در اولین اقدام با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و برای جلوگیری از ریزگردهای نمکی دریاچه، مالچ طبیعی ساخته شده از سوی تولیدکنندگان داخلی که عاری از مواد پلیمری است در ساحل بندر شرفخانه به‌کار گرفته شده است. امید کشمیری، فعال حوزه تولید در این رابطه می‌گوید: این مالچ به‌صورت پایلوت در سه منطقه بندر شرفخانه شهرستان شبستر هر یک به مساحت ۱۰ هکتار استفاده شده است. وی با بیان اینکه مساحت دریاچه ارومیه ۵۰۰ هزار هکتار است، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۳۰ درصد از مساحت کل دریاچه می‌تواند به‌عنوان کانون‌های تولید ریزگرد عمل کند؛ بنابراین استفاده از مالچ به‌عنوان تثبیت‌کننده ریزگردها باید مورد استفاده قرار گیرد.

کشمیری افزود: مالچ طبیعی پس از ۶ سال پژوهش و تحقیق و انجام آزمون و خطاهای بسیار تولید شد. مالچ طبیعی عاری از هرگونه مواد پلیمری و ترکیبی از انواع مواد معدنی بوده و سازگار با محیط‌زیست است. وی گفت: این مالچ به‌صورت روکش عمل کرده و به خاطر رنگ روشنی که دارد گرمای کمتری را به محیط جذب و برای جانداران و زیستگاه آنها هیچ‌گونه خطری ندارد. کشمیری گفت: مالچ طبیعی رطوبت زیادی را در مدت زمان طولانی در خود حفظ کرده و از جذب آب بسیار بالایی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که آب باران را جذب و به سطح تحت پوشش خود هدایت می‌کند. وی اما یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی در این رابطه را زمانبر بودن تایید مالچ تولید داخل از سوی سازمان محیط‌زیست دانست و گفت: امکانات لازم برای تست مالچ و استفاده گسترده از آن در کشور محدود است که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.