گروه گردشگری: مجموع اعتبارات دستگاه متولی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در لایحه بودجه 95 نسبت به قانون بودجه سال جاری، 56/ 44 درصد رشد داشته است؛ این درحالی است که بودجه سال 94 نسبت به سال 93، رشدی 79/ 28درصدی را نشان می‌داد. مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی ضمن بررسی وضعیت اعتبارات سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در لایحه بودجه سال 95 و مقایسه آن با قانون بودجه سال 94، نقاط قوت و ضعف این لایحه را شناسایی کرده است.

طبق این گزارش، تعریف فصول مجزا برای سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تبیین برنامه‌ها در قالب فعالیت‌های جزئی‌تر، توجه به جایگاه بخش خصوصی و برخی از برنامه‌های اساسی در توسعه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نظیر تسهیل و حمایت از افزایش سهم تجارت الکترونیکی در صنایع دستی، حمایت از حقوق نام تجاری، ساماندهی بازارچه‌های صنایع‌دستی و امکان‌سنجی بازارهای هدف، کمک به ایجاد و تقویت تشکل‌های صنفی صادرکننده و فعالان غیردولتی، توسعه دولت الکترونیک، فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با کاربرد در رسانه‌ها، از جمله ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ به حساب می‌آیند. از سوی دیگر، باوجود اینکه در لایحه بودجه سال آینده، فصل‌های مجزایی برای میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعریف شده، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنها سازمانی است که از محل این فصل‌ها اعتبار دریافت کرده و سایر ذی‌نفعان در حوزه‌های مزبور مغفول مانده‌اند.


رشد ۴۵ درصدی بودجه «میراث فرهنگی»

براساس این گزارش مجموع اعتبار امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری در لایحه بودجه سال آینده به میزان 79142934 میلیون ریال در نظر گرفته شده است و اعتباری برابر 11358958 میلیون ریال به سه فصل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعلق دارد. از سوی دیگر در این لایحه، مجموع اعتبارات دستگاه متولی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، 6987704 میلیون ریال در نظر گرفته شد که نسبت به قانون بودجه سال 94، نزدیک به 45 درصد (56/ 44) درصد رشد داشته است. مجموع اعتبارات تملک سرمایه‌ای سازمان در این سال برابر 4813704 میلیون ریال که نسبت به قانون بودجه سال 94 63/ 45 درصد و اعتبارات هزینه‌ای 2074000 میلیون ریال است که نسبت به قانون بودجه سال‌جاری 20/ 43 درصد رشد نشان می‌دهد. علاوه براین، مجموع اعتبارات اختصاصی 100 میلیارد ریال است که نسبت به قانون بودجه94، 25 درصد رشد داشته است. در حوزه گردشگری دو برنامه در بودجه مدنظر قرار گرفته است. «جذب گردشگران ورودی به کشور» و «راهبری توسعه گردشگری داخلی» دو برنامه‌ای است که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دارای رشدی مثبت بوده‌اند. این درحالی است که اعتبار «برنامه راهبری توسعه گردشگری داخلی» تقریبا 59/ 3 برابر اعتبار در نظر گرفته شده برای «برنامه جذب گردشگران ورودی به کشور» است. علاوه‌بر آن در ذیل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز 110میلیارد ریال برای این برنامه تعریف شده است.

این به آن معنا است که بودجه سال آتی بیش از هر چیز بر توسعه گردشگری داخلی تاکید دارد. از سوی دیگر، «احیا و رشد تولیدات صنایع‌دستی»، «ترویج صنایع‌دستی» و «حمایت از ارتقای صادرات صنایع‌دستی» سه برنامه روبه‌رشد در لایحه بودجه 95 هستند که از این میان آخرین برنامه دارای بالاترین رشد یعنی رشدی بالغ بر 27/ 111 بوده است. در این بین، بیشترین اعتبار متعلق به برنامه احیا و رشد تولیدات صنایع‌دستی است که 450میلیارد ریال اعتبار را به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش، از میان 4برنامه حوزه میراث فرهنگی، گسترش خدمات موزه‌ای از بیشترین رشد برخوردار بوده است. همچنین برنامه شناسایی و حفظ میراث فرهنگی ناملموس ذیل مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز رشد چشمگیر 30/ 167 درصدی را تجربه کرده است. براساس تحلیل مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه‌های آورده شده در بودجه از جایگاه مهم بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز غافل نمانده‌اند. «تنظیم و اجرای امور آماری» نیز از برنامه‌های تصریح شده در بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است که اگرچه سازمان مذکور را می‌توان از جمله متولیان اصلی در این امر به حساب آورد اما از وظیفه سازمان‌های دیگر در این باره نباید غافل ماند. همچنین بررسی اعتبارات دیگر سازمان‌ها در سه حیطه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری نشان می‌دهد که نباید از نقش دیگر ارگان‌ها در توسعه گردشگری غفلت کرد.

رشد معنادار بودجه گردشگری در لایحه95