نمایشگاه بهاره، آری یا نه؟
ایسنا- نمایشگاه عرضه مستقیم کالا همه‌ساله در فصل‌های مختلفی برگزار می‌شود و مسئولان کمیته برگزاری نمایشگاه همواره هدف را عرضه کالا و اقلام مورد نیاز مردم در ایام پیک مصرف بیان می‌کنند.
مسأله‌ای که همواره باعث اعتراض اصناف می‌شود اما باز هم کمیته‌های برگزاری نمایشگاه‌ها در سراسر کشور به برگزاری این نمایشگاه مبادرت می‌ورزند، اعتراض اصناف که در سال های گذشته نیز با شدت کمتری وجود داشت، امسال به دلیل رکود موجود در بازار و فروش‌های فوق‌العاده سطح شهر با اعتراضات بیشتری همراه است. به طوری که رئیس اتاق اصناف مشهد نیز روز گذشته ضمن مخالفت با برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها، عنوان کرد: این تصمیمی است که به رغم مخالفت ما در کمیته نمایشگاهی گرفته شده و ما نیز تابع قوانین هستیم. رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی با اشاره به اینکه علی‌رغم تصمیماتی که در سطح کشور مبنی بر برگزار نکردن نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سال جاری گرفته شده است، اظهار کرد: این تصمیمات به هدف جلوگیری از آسیب‌رسیدن به کسبه و اصناف اتخاذ شده بود اما متاسفانه در استان مسئولین علی‌رغم کارشناسی مساله و مشاوره با دست‌اندرکاران صنوف تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفتند.مهدی لسان‌طوسی از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از ۱۳ تا ۲۳ اسفندماه در مشهد خبر داد و افزود: اتحادیه همچنان مخالفت خود را با برپایی این نمایشگاه اعلام می‌کند. توصیه ما این است که به جای برگزاری چنین نمایشگاهی تعدادی از تولیدکنندگان کالای ایرانی را به نمایشگاهی تخصصی به منظور آشنایی واحدهای صنفی با تولیدکنندگان داخلی دعوت کنند. این اقدام در رونق تولیدات داخلی موثر واقع خواهد شد. لسان‌طوسی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از عرضه‌کنندگان پوشاک با تولیدکنندگان داخلی آشنایی ندارند، ادامه داد: در جهت رفع این مساله باید نمایشگاهی تخصصی به منظور بازدید واحدهای تک‌فروشی و صنفی سطح شهر برگزار شود تا این واحدها با تولیدکنندگان داخلی آشنا شده، به آن‌ها مراجعه و از اجناس آنان خریداری کنند. این حرکت قطعا سبب رونق تولید داخل خواهد شد.

رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی در خصوص حراج‌ها و فروش فوق‌العاده‌‌ی پوشاک در فصل زمستان تصریح کرد: با توجه به اینکه اگر اجناس زمستان تا پایان سال جاری به فروش نرسند موجب ضرر و زیان واحد صنفی می‌شود تخفیف‌های زمستانی از مدتی قبل آغاز شده‌اند. به همین دلیل اصناف مایلند اجناس خود را به قیمت خرید و یا زیر قیمت خرید به فروش برسانند اما برای سال آینده باقی نمانند. از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۱۶ واحد و در فصل زمستان ۱۹۰ واحد صنفی از حراج و فروش فوق العاده استفاده کرده اند. رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی با اشاره به اینکه تا پایان بهمن‌ماه زمانی باقی نمانده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که باید اصناف درصدد فروش اجناس باقی مانده زمستانی خود باشند. اجناس زمستانی در اسفندماه دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرند مگر اینکه قیمت پایین آن‌ها انگیزه‌ای برای خریدار ایجاد کند.

افزایش حراج‌ها و فروش‌های فوق‌العاده
لسان‌طوسی با تاکید بر اینکه حراج و فروش فوق‌العاده در تمام مدت سال وجود دارد، افزود: در بعضی از اوقات مقدار حراج و فروش فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند اما در بعضی از اوقات دیگر این مقدار با کاهش روبه‌رو می‌شود. در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به شب عید و آغاز فصل بهار، فروشندگان تمایل بیشتری به استفاده از حراج و فروش فوق‌العاده دارند. رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی بیان کرد: امروزه در تمام دنیا و حتی در مشهد فرهنگ حراج و فروش فوق‌العاده جا افتاده است و عده‌‌ای از خریداران و مصرف‌کنندگان می‌دانند که در نوبت‌های حراج و فروش فوق‌العاده می‌توانند اجناس موردنظر خود را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند به همین دلیل صبر می‌کنند تا واحدهای صنفی وارد فروش‌های فوق‌العاده خود شوند و سپس اقدام به خرید می‌کنند که این مساله سبب رونق بازار در این زمان‌ها می‌شود.