قلعه در مه!

گروه ورزش: شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد امیر قلعه‌نویی بعد از مدت‌ها خانه‌نشینی راهی تراکتورسازی شود و در میانه‌های راه، جای تونی اولیویرا را بگیرد. این مساله از آن جهت دور از ذهن به نظر می‌رسید که امیر در مقطع قبلی حضورش روی نیمکت این تیم به شدت با هواداران اصطکاک پیدا کرده بود. در ادامه کار به جایی رسید که او یک بار از سفر به تبریز با استقلال طفره رفت و بار دیگر در نشست خبری‌اش بعد از بازی با تراکتورسازی به تندی از بخشی از هواداران این تیم انتقاد کرد. با این همه، قلعه‌نویی که ابتدای فصل بعد از دو هفته کار با ملوان نتوانسته بود خودش را با شرایط انزلی‌چی‌ها وفق بدهد، پیشنهاد تراکتورسازی را پذیرفت و راهی این تیم شد. او که دو فصل کاملا ناموفق را در استقلال سپری کرده بود، خودش هم خوب می‌دانست که در تراکتورسازی باید دوباره حقانیتش را به اثبات برساند. درست به همین خاطر هم بود که سرمربی جدید تراکتور در بدو حضورش روی نیمکت سرخپوشان، از این فصل به‌عنوان مهمترین مقطع کاری‌اش یاد کرد. امیر اما تا کنون توفیقی در این زمینه کسب نکرده و نتوانسته وضعیت تراکتورسازان را بهبود ببخشد.

تونی بهتر بود یا امیر؟

تونی اولیویرا در حالی از تراکتورسازی اخراج شد که از ۱۳ بازی موفق به کسب ۱۸ امتیاز شده بود. این روند، نشان می‌داد تونی از هر بازی به‌طور متوسط ۳۸/ ۱ امتیاز به دست آورده است. امیر قلعه‌نویی اما در ۶ مسابقه‌ای که هدایت تیم تبریزی را بر عهده داشت، ۹ امتیاز به دست آورده که حاکی از کسب معدل ۵/ ۱ امتیاز بوده است. تازه نباید فراموش کنیم تراکتورسازی با تونی رودرروی حریفانی مثل سپاهان، ذوب‌آهن، پرسپولیس، سایپا، استقلال صنعتی و صبای قم ایستاد که همگی در پایان نیم‌فصل جزو مدعیان بودند، اما تنها بازی دشوار قلعه‌نویی مقابل استقلال تهران بود که وی در آن به لطف اشتباه داوری و نادیده گرفته شدن پنالتی حریف به یک امتیاز دست یافت. به همه اینها اضافه کنید حذف از جام حذفی را که بلافاصله بعد از حضور قلعه‌نویی روی نیمکت تیم تبریزی اتفاق افتاد.

اوج‌گیری فشارها

بخش قابل‌توجهی از هواداران تراکتورسازی از همان ابتدا نظر مثبتی روی بازگشت امیر به تبریز نداشتند. حالا و با تداوم نتایج ضعیف، فشارها هم بیشتر و بیشتر می‌شود. در همین راستا هواداران کم‌تعداد حاضر در بازی تراکتورسازی و پدیده علیه قلعه‌نویی و البته عباسی، مدیرعامل باشگاه شعار دادند. در حالی که خود امیر هم در نشست خبری بعد از بازی گفته بود مسوولیت این شکست را قبول می‌کند، انتقادها از او در تبریز همچنان ادامه دارد. به‌عنوان مثال کاظم محمودی، پیشکسوت تراکتورسازان به «ایسنا» گفته است: «فکر می‌کنم تراکتور از ابتدای فصل مشکلاتی داشت که در ادامه این مسائل تشدید شد. یکی از این مشکلات تغییرات زیاد در این تیم بود. تیم سال گذشته تراکتورسازی قهرمان بود و روی یک اتفاق قهرمانی را از دست داد. نکته‌ای که نباید فراموش کرد محبوبیت تونی بود و وقتی که او جدا شد، قلعه‌نویی سرمربی شد و همه می‌دانیم که تماشاگران تراکتور خیلی او را دوست ندارند و استقبالی هم از او نشد. این مساله باعث دلسردی مردم شد و آنها کمتر به ورزشگاه آمدند.»