سوت‌های عجیب، شاکیان جدید

گروه ورزش: داوری فوتبال ایران شاید یکی از پرماجراترین فصل‌های تاریخش را می‌گذراند. اگر در ابتدای فصل اشتباهات عجیب، درشت و ادامه‌دار داوری علیه پرسپولیس باعث شد حتی پای وزارت ورزش هم به میان بیاید و جنجالی وسیع در این زمینه شکل بگیرد، حالا و در آغاز نیم‌فصل دوم آرایش معترضان به داوری کاملا تغییر کرده است. در هفته‌های اخیر باشگاه‌های متفاوتی نسبت به قضاوت بحث‌برانگیز داوران شکایت دارند که از آن جمله می‌توان به استقلال اهواز، سپاهان و ملوان اشاره کرد.

کناره‌گیری از لیگ؟

یک اشتباه بزرگ در بازی دو تیم همنام تهرانی و اهوازی باعث شد تهدید کهنه کناره‌گیری از لیگ برتر یک بار دیگر توسط مدیران استقلال اهواز مورد استفاده قرار بگیرد. تیم داوری بازی اخیر این تیم برابر استقلال تهران مرتکب یک اشتباه بزرگ شد و دو امتیاز کلیدی را از خوزستانی‌ها گرفت. در حالی که شاگردان بختیاری‌زاده ضمن ارائه یک بازی کاملا قابل قبول توانسته بودند صدرنشین فعلی لیگ برتر را تحت تاثیر قرار بدهند، کمک داور بازی در تشخیص عبور توپ از دروازه استقلال دچار اشتباه شد تا گل دقیقه ۹۰ تیم میهمان نادیده گرفته شود. بعد از این مسابقه مالک استقلال اهواز با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال، ضمن بازگویی مشکلات اخیر داوری علیه این تیم، از احتمال کنار کشیدن تیمش از مسابقات لیگ برتر سخن به میان آورد.

باند اصفهانی به ضرر سپاهان

سپاهان که معمولا به سود بردن از اشتباهات داوری متهم می‌شود، طی چند هفته گذشته وقوع برخی اشتباهات علیه خودش را تحمل کرده و به نظر می‌رسد همین مساله کم‌کم حوصله مدیران این باشگاه را سر برده است. دیروز رحمان احمدی، دروازه‌بان سپاهان گفته بود داوران مدت‌ها است سر این تیم را می‌برند. او به خبرگزاری فارس گفته است: «می‌دانیم که این اشتباهات عمدی نیست اما به اندازه‌ای از اول فصل علیه سپاهان جو درست کرده‌اند که داوران می‌خواهند خودشان را اثبات کنند از اول فصل به اندازه‌ای بحث باند سپاهانی و اصفهانی را مطرح کردند که این موضوع علیه تیم ما شد و ما متضرر شدیم.» دیروز سرپرست و مدیرعامل سپاهان هم به این وضع واکنش نشان دادند. مثلا باقریان به «ایسنا» گفته است: «در بازی این هفته اشتباه‌های داوری علیه ما بوده و به نوعی تیم‌مان هیچ تاثیری در رقم خوردن نتایج ندارد، چرا که اشتباه‌های داوری نتایج را تعیین می‌کند. مگر می‌شود در ۱۰ بازی اشتباه‌های فاحش علیه تیمی اتفاق بیفتد؟»

الان باید سوم جدول بودیم

ملوان هم از دیگر تیم‌هایی است که به داوری اعتراض دارد. آنها عقیده دارند اشتباهات داوری زیادی علیه‌شان اتفاق افتاده، آنقدر که الان باید روی پله سوم جدول رده‌بندی قرار می‌گرفتند! این موضوع را روز گذشته حمید استیلی گفته است. سرمربی ملوانان به خبرگزاری تسنیم گفته است: «داوران ۶ بازی است که برای ما پنالتی نمی‌گیرند. در بازی با نفت تهران جلوی چشم داور توپ به دست بازیکن حریف خورد، ولی پنالتی نگرفت. مگر می‌شود که در شش هفت بازی داوری به ضرر ملوان باشد؟ اگر داوران اشتباه نمی‌کردند، جایگاه ملوان در رتبه سوم جدول رده‌بندی لیگ برتر بود.»