فرصت 10 هزار میلیاردی در متروی کرج

«دنیای اقتصاد»، البرز، اسماعیل حیدرپور: شهردار کرج با اشاره به اجرای طرح‌های عمرانی و احصای راه‌های درآمدی شهرداری تاکید کرد: براساس اعلام مجلس، شهرداری‌ها باید در مدت سه سال استقلال مالی پیدا کنند، از این رو مقرر شد وزارت کشور در آن مقطع لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها را به مجلس ارائه دهد، اما در شرایطی شهرداری‌ها در این مدت استقلال مالی یافته‌اند، این لایحه تاکنون به مجلس ارائه نشده است. علی ترکاشوند در نشستی خبری با اشاره به عدم موفقیت برخی شهرداری‌ها در توسعه شهری بر اساس اصول، تاکید کرد: امیدواریم لایحه درآمد پایدار برای کل شهرداری‌ها انجام شود.

جلوگیری از هدر رفت سرمایه

وی در ادامه با اظهار نارضایتی از افتتاح زودهنگام طرح‌های شهری یادآور شد: در زمان آغاز به‌کار خود در شهرداری کرج تعدادی از طرح‌ها نیمه‌کاره رهاشده بودند که این موضوع نارضایتی شهروندان را به دنبال داشت و در آن مقطع برخی اقدامات به‌منظور رفع این نارضایتی‌ها بود، به‌عنوان ‌مثال تقاطع غیرهمسطح شهدای دانش‌آموز از سال ۸۸ آغاز و تا ۹۲ باقی‌مانده بود، که در سه نوبت‌ اجرای طرح را پیگیری کردیم و در سال ۹۳ همزمان با بازگشایی مدارس این طرح بعد از ۴ سال به بهره‌برداری رسید که اجرای اینچنین طرح‌ها از هدر رفت سرمایه‌های عمومی و ملی جلوگیری می‌کند.ترکاشوند تصریح کرد: بعضی از شهرداری‌ها در پرداخت حقوق خود مانده‌اند، اما با تدبیر شورای شهر و تلاش شبانه‌روزی کارکنان در مجموعه مدیریت شهری کرج شاهد وضعیت خوبی در اجرای طرح‌های عمرانی ‌شهر هستیم.

کیفیت و زمان را قربانی هم نمی‌کنیم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قربانی شدن کیفیت اجرای طرح برای تسریع در اتمام آن تاکید کرد: نه زمان و نه کیفیت اجرای طرح را قربانی یکدیگر نمی‌کنیم، بلکه هر دو را مدیریت می‌کنیم و این در شرایطی است که همه طرح‌های عمرانی تحت نظارت قرار دارند.

لزوم مشارکت مردم در جذب درآمدهای پایدار

وی در ادامه به موانع جذب سرمایه‌گذار اشاره کرد و گفت: لازم است مردم در درآمدهای پایدار شهرداری مشارکت کنند، تا در آینده با مشکل مواجه نشویم، ضمن آنکه باید یک اقدام فرهنگی در خصوص جذب مشارکت مردم صورت گیرد.شهردار کرج با اشاره به تشکیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری در دولت، یادآور شد: اگر این پنجره واحد به معنای واقعی اجرایی شود، موانع جذب سرمایه‌گذار به حداقل می‌رسد.وی در ادامه بر فعالیت‌های انجام‌شده به‌منظور افزایش اشتیاق سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای جلب مشارکت در طرح‌های مدیریت شهری تاکید کرد: متاسفانه مردم هزینه‌های شهری را پرداخت نمی‌کنند، این در حالی است که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا مردم هزینه عوارض را به‌طور ماهانه پرداخت می‌کنند، در غیر این صورت از دریافت خدمات محروم می‌شوند.

جلب سرمایه‌گذار خارجی

ترکاشوند در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» درباره جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش مدیریت شهری کرج در پسابرجام، اظهار کرد: در برخی طرح‌ها می‌توان از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کرد، که نمونه بارز آن در حوزه قطار شهری است. وی در ادامه با بیان اینکه ۶ خط مصوب در قطار شهری داریم، اظهار کرد: اعلام آمادگی کرده‌ایم که با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانیم این خطوط را اجرایی کنیم.

قابلیت جذب 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش ریلی

شهردار کرج با تاکید بر اینکه در حوزه ریلی ۱۰ هزار میلیارد تومان قابلیت جذب سرمایه وجود دارد، اظهار کرد: برای تکمیل خط ۲ قطار شهری کرج پیمانکار این طرح کوتاهی کرد، چراکه شرایطی که از سوی مدیریت شهری پیشنهاد شده بود، همان شرایطی است که در متروی تهران اعمال می‎شود. وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح متروی کرج و پیمانکار این طرح اظهار کرد: قرارداد با پیمانکار در سال ۸۵ منعقد شد که در ابتدا این قرارداد به صورت ارزی بود که در آن زمان با توجه به نوسانات ارزی با درخواست پیمانکار وضعیت قرارداد به ریالی تغییر پیدا کرد و پیمانکار متعهد شد که تا پایان سال گذشته، ۱۵ کیلومتر از مترو کرج را در این فاز آماده بهره‌برداری کند. ترکاشوند تصریح کرد: در ادامه، پیمانکار برای دومین بار درخواست ترمیم قیمت داد که در جلسه شورای شهر مقرر شد، ۱۶۷۰ میلیارد تومان بابت این طرح دریافت کند که بر اساس تصمیم‌های گرفته‌شده شورای شهر و شهرداری متعهد شدند تا باقی‌مانده این مبلغ را از فروش اراضی جبران کنند. وی با اظهار ناراحتی از تعلل‌های پیمانکار در اجرای این طرح تاکید کرد: شهرداری، شورای شهر و استانداری تمام اقدامات قانونی و فراقانونی را انجام داده‌اند، اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که این پیمانکار برای ما مترو ساز نمی‌شود. شهردار کرج ادامه داد: مردم نسبت به این شرکت بی‌اعتماد شده‌اند و اکنون طبق قانون قرارداد ما با این شرکت فسخ‌شده است و به دنبال جایگزین برای آن هستیم.