سوغات ایتالیا برای ایران عکس: ایرنا

گروه بازرگانی: دستاورد رایزنی هیات بیش از ۳۰۰ نفره ایتالیایی در تهران امضای چهار تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های راه‌آهن، خدمات پس از فروش، نفت و گاز و همچنین برگزاری نمایشگاه بود. این هیات که در راس آن دو وزیر «امور زیربنایی و حمل‌ونقل» و «کشاورزی» حضور دارند روز گذشته دیدارهای جداگانه‌ای را در وزارت جهادکشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی تهران و... داشتند. همچنین همایشی نیز تحت عنوان همایش فعالان تجاری ایران و ایتالیا با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. در حاشیه این همایش، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه توسعه همکاری‌ها در حوزه راه‌آهن از جمله خریداری قطعات از ایتالیا منعقد شده که براساس آن، آزمایش قطعات و همچنین آموزش نیروی انسانی ایرانی در حوزه راه‌آهن مورد توجه قرار گرفته است. تفاهم‌نامه دیگری که به امضای فعالان بخش خصوصی دو طرف رسید، در زمینه خدمات پس از فروش است که انتقال تکنولوژی در این زمینه نیز در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است. براساس تفاهم‌نامه دیگری که میان انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و انجمن معدن و نفت و گاز ایتالیا به امضا رسید، انتقال تکنولوژی و ایجاد کارخانه‌های کالاهای استراتژیک صنعت نفت با مشارکت شرکت‌های ایتالیایی در دستور کار قرار گرفت. همچنین دو کشور در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و اعزام کارآفرینان و هیات‌های تجاری میان دو کشور نیز تفاهم‌نامه همکاری را به امضا رساندند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در این همایش نوسازی ناوگان ریلی، جاده‌ای و هوایی ایران را مهم‌ترین رویکرد وزارت راه و شهرسازی در همکاری‌های مشترک با کشورهای خارجی عنوان کرد.

ایجاد شبکه حمل‌ونقل یکپارچه درون و برون شهری یکی از اهداف ایران در همکاری با فعالان اقتصادی ایتالیا محسوب می‌شود و دو کشور زمینه‌های زیادی برای همپوشانی دارند. وی گفت: ایران در بخش هوانوردی به دنبال نوسازی صنعت هوایی است و با همکاری فعالان ایتالیایی این موضوع را پیگیری می‌کند و همچنین حضور در سیستم رقابت هوایی جهانی یکی از اهدافی است که در همکاری با ایتالیا مورد توجه قرار دارد. آخوندی امضای دو قرارداد بزرگ در بخش حمل‌ونقل بین ایران - ایتالیا و ایران - فرانسه را یادآور شد. وی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین ایران و ایتالیا را توسعه فرودگاه‌های کشور برشمرد و تاکید کرد: همکاری و توسعه ناوبری هوایی نیز مورد توجه قرار دارد.

وی گفت: همکاری دو طرف در بخش حمل‌ونقل ریلی با توجه به پیشرفت‌های کشور ایتالیا از اهمیت لازم برخوردار است و به خصوص در زمینه قطار سریع‌السیر همکاری‌ها با رم باید گسترش یابد. از این رو نخستین قرارداد در بخش حمل‌ونقل ریلی بین ایران و ایتالیا به امضا رسیده که براساس آن رم نظارت خود را بر اجرای راه‌آهن سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان به اجرا خواهد گذاشت. وی عمده اهداف همکاری در صنعت ریلی با ایتالیا را افزایش شبکه ریلی و تشکیل راه‌های آسیایی که از ایران عبور می‌کنند، بیان کرد و اضافه کرد: توسعه بخش صنعت و معدن در ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است و با افزایش توان حمل‌ونقل ریلی، انتقال کالاهای این بخش به سرعت صورت می‌گیرد. آخوندی همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف مرتبط با حمل‌ونقل و شهرسازی را تشریح کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی (باری و مسافری) از جمله زمینه‌هایی است که می‌توان در مورد آن با طرف ایتالیایی مذاکره کرد.

آخوندی افزود: ایران دارای ۱۰ کریدور اصلی است که سطح سرویس آنها متفاوت و یکپارچه نیست؛ در این زمینه تهران آماده است، موضوع ارتقای سرویس را با طرف‌های ایتالیایی دنبال کند. موضوع ایمنی، مدیریت جاده‌ها و سیستم یکپارچه اخذ عوارض جاده‌ای از دیگر محورهایی است که دو کشور می‌توانند در گفت‌وگوهای تخصصی خود آنها را دنبال کنند. از سویی حدود یک سوم جمعیت کشور در بافت‌های تاریخی یا میانی زندگی می‌کنند که موضوع نوسازی این بافت‌ها در ایران جدی است و ایتالیا می‌تواند در پروژه‌های توسعه شهری وارد شود. وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: آنچه در این ارتباط اهمیت دارد، روش مالی‌ است که در اجرای پروژه‌ها انتخاب می‌شود و در این باره تاکنون گفت‌وگوهایی با طرف‌های ایتالیایی انجام شده است. وی در جمع خبرنگاران افزود: احیای جاده ابریشم در ایران یکی دیگر از اهداف وزارت راه و شهرسازی در همکاری‌های بین‌المللی است. احیای این جاده فرصت بسیار مناسبی را برای توسعه اقتصادی در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی گفت: بخش هوایی، حمل‌ونقل جاده‌ای، دریایی و ریلی در این مذاکره‌ها مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد طرف‌های ایتالیایی پروژه‌هایی را که از سوی ایران در این بخش‌ها به آنان پیشنهاد داده شده ارزیابی کرده و بعد از کسب نتیجه برای انعقاد قراردادها اقدام کنند. وی تاکید کرد: بیشترین مبنای همکاری‌ها مشارکت دوجانبه است و خرید، کمتر مورد توجه خواهد بود. وی درباره زمینه‌های همکاری دو جانبه ایران و ایتالیا، گفت: پروژه‌های مشخصی را در چهار زمینه ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی به طرف ایتالیایی پیشنهاد کرده‌ایم و مذاکراتی در این ارتباط انجام دادیم که از جمله آنها می‌توان به ارتقای ظرفیت و برقی کردن راه‌آهن تهران - تبریز اشاره کرد. یکی دیگر از پیشنهادها، ارتقای سطح سرویس‌دهی مرز بازرگان تا بندر امام (ره) و همچنین بازسازی ناوگان ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی است.

آخوندی اضافه کرد: شرکت‌های ایتالیایی در ایران از گذشته در زمینه زیرساخت‌ها حضور داشته‌اند و از جهت دعاوی حقوقی کمترین مشکلات را با ایتالیایی‌ها داشته‌ایم. وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران به دنبال رسیدن به قراردادهای مشارکت بلندمدت با ایتالیا است. وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح سه روش اصلی برای تامین مالی پروژه‌های مربوط به حوزه حمل‌ونقل گفت: نخستین روش BOT است و از این روش در شرایطی استفاده می‌شود که پروژه بازگشت مالی خوبی دارد و می‌تواند پاسخگوی هزینه‌ها و سود سرمایه‌گذاری آن باشد. وی BLT (یک نوع فاینانس و تامین مالی) را روش بعدی ذکر و اظهار کرد: پروژه‌هایی که دولت در آن خریدار نهایی باشد، از این روش استفاده می‌شود. آخوندی اجاره و اجاره به شرط تملیک را سومین روش اصلی تامین مالی برشمرد و گفت: این روش برای نوسازی ناوگان ریلی و همچنین صنعت جاده‌ای قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: روش‌های یاد شده، شیوه‌های اصلی تامین منابع مالی است که در کنار آن از روش‌های دیگر نیز استفاده خواهد شد. گرادیانو دلریو، وزیر امور زیربنایی و حمل‌ونقل ایتالیا در این همایش ضمن اظهار خرسندی از اینکه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، رم را به عنوان نخستین مقصد سفر خود در کشورهای اروپایی انتخاب کرد، گفت: اکنون فصل نوینی برای همکاری‌های تهران - رم و تجدید روابط گذشته و اعتمادی که دو طرف به یکدیگر داشتند، فراهم شده است. وی اضافه کرد: ایران ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های انرژی و کشاورزی دارد و با جمعیت ۸۰ میلیون نفری و داشتن جوانان تحصیلکرده و متخصص، نقطه ممتازی برای سرمایه‌گذاری است. ایتالیا نیز در زمینه‌های مختلفی از جمله بنادر، راه و همچنین طراحی ایستگاه‌های چندگانه در دنیا شاخص است و از استانداردهای بالای فناوری روز بهره می‌گیرد. امیدواریم در این سفر فرصت جدیدی برای تعمیق روابط دوجانبه فراهم شود که این امر نیاز به عناصری از جمله پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی به‌عنوان یکی از عناصر ارتباطات دوجانبه دارد.

محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی نیز در همایش فعالان تجاری ایران و ایتالیا گفت: ایتالیا به دلیل داشتن توانمندی بالا در حوزه بسته‌بندی می‌تواند در همکاری دوجانبه با ایران زمینه صادرات بیشتر محصولات ایرانی را به بازارهای اروپایی فراهم کرده و حضور ایران را در بازارهای اروپایی هموار کند. همکاری ایران و ایتالیا به دو بخش قبل از تولید محصول و پس از تولید آن برخواهد گشت. همچنین سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی برای تولید محصولات بهتر در بخش قبل از تولید مورد توجه خواهد بود. به دنبال آن هستیم با انتقال تکنولوژی از ایتالیا روند تولید بذر و تغذیه گیاه را نیز در کشور بهبود دهیم و محصول با کیفیت مناسب عرضه کنیم. وی توجه به فرآوری و بسته‌بندی محصول‌های کشاورزی را بخش دوم همکاری‌های دوجانبه با ایتالیا ذکر کرد و افزود: ایران و ایتالیا در زمینه فرآوری، بسته‌بندی و عرضه محصول‌های خرما، کشمش، زعفران و پسته به بازارهای اروپایی همکاری می‌کنند. وی افزود: بازاریابی برای محصول‌ها نیز در این همکاری‌ها مورد توجه طرفین قرار خواهد گرفت. کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس باید در این بازاریابی‌ها مقصد صادرات محصول‌های کشاورزی ایران باشند.


همکاری با ایتالیا برای ورود به بازار روسیه

علاوه بر این همایش، روز گذشته فعالان بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایتالیا نیز در اتاق بازرگانی تهران، با همتایان خود مذاکره کردند. کانون انجمن صنایع غذایی ایران میزبان هیات ایتالیایی و وزیر کشاورزی ایتالیا بود. مسعود خوانساری در دیدار با وزیر کشاورزی ایتالیا اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ایتالیا در صنایع ایران می‌تواند بازده مناسبی برای شرکت‌های ایتالیا داشته باشد. زیرا ایران علاوه بر داشتن بازار بزرگ اطراف خود، دارای منابع طبیعی غنی، افراد تحصیلکرده و داشتن ثبات و امنیت بوده که شرایط ممتازی ایجاد کرده است. وی همچنین بر همکاری با ایتالیا برای ورود به بازار روسیه در حوزه مواد غذایی تاکید کرد. مائوویتزیو مارتینا وزیر کشاورزی ایتالیا با اشاره به وضعیت کشاورزی در این کشور، گفت: ما دارای تخصص و تجربه مناسبی هستیم که این امر نقطه قوت ما به شمار می‌آید. الگوی کشاورزی ما یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های ایتالیا است که منجر شده در هر هکتار بازده مناسبی داشته باشیم. همچنین کشاورزی ایتالیا علاوه بر داشتن ارزش افزوده مناسب به محیط‌زیست نیز آسیب نمی‌رساند. وی گفت: کشاورزی این کشور بیولوژیکی است و از نظر وسعت دارای پنجمین زمین بیولوژیک در دنیا هستیم. این مقام ایتالیایی با اشاره به اینکه ایتالیا تجربیات مناسبی در بخش‌های شیلات، ژنتیک حیوانی و گیاهی و ماشین‌آلات کشاورزی دارد، گفت: ایتالیا در این زمینه‌ها می‌تواند تجربیات خود را در اختیار ایران قرار دهد.